آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۴

چکیده

اقتصاد دیجیتالی موجب خلق فرصت های جدید برای ایجاد استارتاپ ها و مدل های جدید مبتنی بر فناوری اطلاعات شده است، اما همه استارتاپ های ایجاد شده به خصوص در حوزه تجارت الکترونیک موفق نبوده و نرخ شکست بالایی را دارند. در نتیجه هدف پژوهش حاضر، ارائه یک مدل امکان سنجی مبتنی بر سیستم فازی عصبی برای استارتاپ های تجارت الکترونیک به منظور کمک به کاهش شکست این استارتاپ ها از طریق شناسایی عوامل و مؤلفه های مؤثر بر موفقیت است. پژوهش حاضر از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از نظر نوع گردآوری داده ها پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش مربوط به استارتاپ های فعال در زمینه تجارت الکترونیک در استان آذربایجان شرقی در بازه سال 1400 تا 1401 می باشد. روش پژوهش در نحوه شناسایی عوامل و شاخص ها با استفاده از نسبت روایی محتوا بر مبنای نظرات خبرگان بوده است. به منظور پیش بینی میزان موفقیت استارتاپ ها با استفاده از روش استنتاج فازی عصبی انطباقی، یک سیستم فازی طراحی و آموزش داده شده است. همچنین جهت تعمیم پذیری سیستم، سیستم طراحی شده اعتبارسنجی شده است. خروجی پژوهش یک سیستم هوشمند است و نتایج حاصل از امکان سنجی انجام شده توسط سیستم فازی عصبی انطباقی حاکی از صحت مطلوبیت سیستم و قابلیت اطمینان آن در پشتیبانی از تصمیمات اتخاذ شده به منظور ایجاد استارتاپ های جدید تجارت الکترونیکی است.

Providing an adaptive neuro-fuzzy inference system for the feasibility of e-commerce startups

The digital economy has created new opportunities to create startups and new models based on information technology, but not all startups created, especially in the field of electronic commerce, have been successful and have a high failure rate. As a result, the aim of this research is providing a feasibility model based on adaptive neuro-fuzzy inference system for e-commerce startups in order to help reduce the failure of these startups by identifying the factors and components affecting success. The current research is an applied research in terms of purpose and a survey in terms of data collection. the statistical population of the research is related to the active startups in the field of e-commerce in East Azerbaijan province from 2021 till 2022. the method of research in identifying the factors and indicators uses the content validity ratio (CVR) based on the opinions of experts. in order to predict the success rate of startups using the adaptive neuro-fuzzy inference system, a fuzzy system has been designed and trained. also, in order to generalize the system, the designed system has been validated. The output of the research is an intelligent system and the results of the feasibility study carried out by the adaptive neuro-fuzzy inference system indicate the correctness of the system's efficacy and its reliability in supporting the decisions made in order to create new e-commerce startups.

تبلیغات