آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد و مؤلفه های خشنودی شغلی کارکنان و ارائه الگویی مناسب از آن می باشد. بر همین اساس، طرح پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و کارکنان شرکت گاز استان مازندران می باشد (شامل گروه کانونی متشکل از مدیران شرکت با پایه سازمانی 17 به بالا به تعداد 40 نفر، و گروه کانونی متشکل از کارشناسان شرکت با پایه سازمانی 15 و 16 به تعداد 149 نفر). از این جامعه، 17 مدیر و 48 کارکن به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. با توجه به طرح پژوهش، ابزارهای مورد استفاده در پژوهش شامل مطالعه اسناد و مدارک، مصاحبه و پرسشنامه (محقق ساخته) بود. تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای و الگویابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای SPSS و PLS انجام شد. نتایج نشان داد که الگوی خشنودی شغلی دارای سه بُعد (محیطی، فردی، و اجتماعی) و 14 مؤلفه (شرایط فیزیکی محیط کار، پاداش های اقتضایی، سبک سرپرستی، کیفیت، ارزیابی عملکرد، ارتقا و بالندگی شخصی، ویژگی های شغل، تناسب شغل و شاغل، مهارت های تصمیم گیری، مشارکت و کار تیمی، تعادل کار-زندگی، امور رفاهی، شرایط روان شناختی محیط کار، و روابط همکاران) می باشد.

The Factors Affecting Job Satisfaction: Considering an Structural Model

The purpose of this study was to identify the dimensions and components of job satisfaction and provide a suitable model for it. Accordingly, the research design is a descriptive survey. The statistical population included managers and employees of Mazandaran Province Gas Company (including 40 managers of a focal group of company with organizational grade 17 or more, and 149 employees of a focal group consisted of company experts with organizational grade 15 and 16). From this population, 17 managers and 48 employees were selected by stratified random sampling method. According to the research design, the instruments used in the study included documents, interview, and questionnaire (researcher-made). Data analysis was performed by one-sample t-test and structural equation modeling using SPSS and PLS softwares. The results showed that job satisfaction had three dimensions (environmental, individual, and social) and 14 components (workplace physical conditions, contingent rewards, supervisory style, quality, performance appraisal, personal promotion and development, job characteristics, job-employee fit, decision making skills, participation and teamwork, work-life balance, welfares, psychological condition of the workplace, and coworkers relationships).

تبلیغات