آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر بر افزایش خودکارآمدی مسیر شغلی (اطمینان به مهارت ها) دانشجویان بود. روش پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه بجنورد بود. نمونه پژوهش 30 نفر از دانشجویان بودند که به طور هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودکارآمدی مسیر شغلی (اطمینان به مهارت ها) بتز و همکاران بود که قبل و بعد از مداخله توسط هر دو گروه تکمیل گردید. گروه آزمایش در 10 جلسه برنامه واقعیت درمانی گروهی مبتنی بر نظریه انتخاب گلاسر شرکت کردند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل کواریانس و با کمک نرم افزار SPSS-22 تحلیل شدند. یافته ها نشان دادند جلسات واقعیت درمانی گروهی به طور معنی داری بر افزایش حیطه های خودکارآمدی مسیر شغلی (واقع گرایی، جستجوگری، هنری، اجتماعی، تهوری و قراردادی) تأثیر دارد.

The Effectiveness of Group Reality Therapy Based on Glaser''''s Choice Theory on Career Self-Efficacy

The aim of present study was to investigate the effectiveness of group reality therapy based on Glaser''s choice theory on career self-efficacy (skills-confidence). The research method was semi-experimental and its design was a pretest-posttest with the control group. The statistical population included all undergraduate students in Bojnord University. The sample consisted of 30 students who were selected purposefully and then randomly assigned to two experimental and control groups (15 in each group). Participants completed Betz at al. Career Self Efficacy Questionnaire before and after the intervention. Experiment group participated in 10 sessions of group reality therapy, and the control group received no intervention. Data were analyzed using t-test and covariance analysis by SPSS-22 software. Research findings showed the group reality therapy is effective in enhancing the career self-efficacy and it''s dimensions (realistic, investigative, artistic, social, conventional and enterprising).

تبلیغات