جامعه خوب در اندیشه ی و آراء مفسرین اجتماعی قرآن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پیگیری و نیل به تحقق یک جامعه ی ایدئال و آرمانی و رقم زدن سعادت بشری نیز یکی از اهداف همیشگی رهبران و اندیشمندان در جوامع بشری از گذشته تا به امروز بوده است. موضوع محوری این مطالعه نیز شناساییِ چیستی و مؤلفه های جامعه ی خوب در اندیشه ی مفسران اجتماعی قرآن است. رویکرد این مطالعه از نوع مسئله محور بوده و در مواجهه با قرآن رویکرد تفسیر اجتماعی را پی گرفته ایم. این مطالعه با اهتمام به هستی شناسی دینی - اجتماعی و با محوریت نظریه ی توحیدی و فطرت و استفاده از رویکرد فراترکیب بدین نتیجه رسیده است که یک جامعه ی خوب در اندیشه مفسرین اجتماعی قرآن از سه رکن فرد صالح یا انسان کامل الهی، اُمِت وسط و حکومتِ الهیِ معقول مبتنی بر ولایت فقیه تشکیل شده است. همچنین نتایج کدگذاری این مطالعه گویای آن است که جامعه ی خوب اسلامی واجد مؤلفه هایی مانند توحید باوری، آزادی، عملِ صالح (حَسَن)، نظارت و ایمانِ متعهدانه، عدالت و برابری، اعتماد، وحدت و برادری، نظم و قانون گرایی، برقراری حکومت ولایت فقیه و مشارکت و مردم سالاری دینی است. مدل جامعه ی خوب اسلامی بر انواع رابطه میان انسان و خدا، انسان و خود، انسان و جامعه و انسان و حکومت اعتناء کرده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد ایدئولوژی جامعه ی خوب اسلامی، ایدئولوژی است جمع گرا، خدامحور، کمال جو، وحدت گرا، نظارتی و مشارکتی. جامعه ی خوب از منظر اسلام و قرآن، یک اُمت دینی خردمند، منسجم، پویا، متکامل و متعادل است که مسیر سعادت جویی را تا نیل به حیات طیبه می پیماید.Good Society in Contemporary Thinking Paradigms and Presenting a Good Society Model Based On the Holy Quran
The pursuit and realization of an ideal society and cultivating human wellbeing has been one of the main goals of the leaders and thinkers in human societies from the past to the present day. The history of mankind is the proof that the thought of achieving individual and collective prosperity and the formation of a flawless society have been the major concerns for thinkers and leaders of human societies. The realization of a good society is sometimes called a righteous society, a clean life, a perfect community, utopia, an adorable society, an advanced and pious society, and a creative society, a correlated, coherent and organic system. To accomplish this goal, this paper attempts to answer these questions 1 . What is a good society in contemporary intellectual systems and how is it defined? 2 . What is the model and pattern of a good society based on the text of the Quran ? The study is conducted within the framework of the qualitative method of meta-synthesis using the seven-step technique of Sandlowski and Barroso. Meta-synthesis is a method in which the qualitative studies are combined together, their similarities and differences are compared, their findings are translated into each other and a new interpretation of their sets is obtained. This interpretation can lead to a more comprehensive explanation of the phenomenon under study, or create new theories in explaining the phenomenon examined.