آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال شناسایی اولین اندیشه ها پیرامون تحلیل اجتماعی و فرهنگی کودک و کودکی در ایران و همچنین شناسایی اولین متفکرانی که به دنبال مطالعه ی جامعه-شناسانه ی کودک و کودکی بودنده اند، می باشد. چنین اقدامی پاسخی در برابر نادیده انگاری سهم جوامع شرقی در فضای علمی جامعه شناسی کودکی در جهان است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی تاریخی و با روش تحلیل اسنادی است. نتایج نشان می دهند که با وجود اندیشه های فلسفیِ متفکرانی چون فارابی، بوعلی سینا، ابن مسکویه، خواجه نصیر، غزالی، ملاصدرا، ابن خلدون که پیرامون کودک و کودکی بحث کرده اند، بر اساس جریان ها و وقایع اجتماعی و فرهنگی بخصوص چالش های علما با برنامه های سکولارسازی حکومت پهلوی، کسانی چون مطهری، شریعتی و فلسفی، نگاه مبتنی بر زمینه های اجتماعی و فرهنگی نسبت به کودک و کودکی در ایران را آغاز کردند. آنها در فضای فکری خودشان یک جامعه ی ایده آل را متصور هستند که مهمترین شاخصه آن دین اسلام با محوریت آیین تشیع است. لزوم چنین جامعه ای از نظر آنها وجود کنشگرانی با شخصیت و روحیه ی مذهبی شیعی می باشد، به همین دلیل کودکان از نظر آنها کنشگران بالقوه ای برای جامعه ی ایده ال مورد نظر هستند که باید با آموزش های مذهبی، آماده شوند. به همین دلیل به نظر آنها مهمترین ساختار در جامعه ی فعلی، نظام تعلیم و تربیت است؛ مهمترین کنشگران در جامعه فعلی، کودکان هستند؛ مهمترین متخصصان در جامعه ی فعلی علما و متخصصان دینی و مهمترین نقش ها در جامعه ی فعلی، نقش والدین، مربیان و معلمان به عنوان نیروهای اصلی تعلیم و تربیت کودکان می باشند. بنابراین کودکان و کودکی موضوع مورد تمرکز اندیشه های هر سه متفکران قرار گرفت.

Pioneers of Sociology of childhood in Iran: Motahhari, Shariati, Falsafi

This study entitled "Pioneers Sociology of Childhood in Iran: Motahhari, Shariati, Philosophical" seeks to identify the first ideas about social and cultural analysis of children and childhood in Iran. The method of this research is document analysis. The results show that despite the philosophical ideas of thinkers who have discussed the child and childhood, based on currents and Social and cultural events of Iranian society, especially the challenges of religious scholars with the secularization programs of the Pahlavi government, such as Motahhari, Shariati and Falsafi started a sociological view (based on social and cultural contexts) on children and childhood in Iran. All three thinkers envision an ideal society in their own intellectual space, the most important feature of which is an Islamic religious society centered on Shiism. The necessity of such a society, in their view, is the existence of activists with a Shiite religious character and spirit. Therefore, children, in their view, are potential actors for the ideal society that should be prepared with religious education. For this reason, according to all three thinkers, the most important structure in today's society is the education system; The most important actors in today's society are children; The most important specialists in the current society are scholars and religious specialists and the most important roles in the current society are the role of parents, educators and teachers as the main forces in educating children.

تبلیغات