مقایسه حقوق زن مسلمان از دیدگاه مرتضی مطهری و فاطمه مرنیسی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مرتضی مطهری و فاطمه مرنیسی مساله زن مسلمان در را کانون توجه خود قرار داده اند؛ یکی از منظر فقه سیاسی شیعی و دیگر از منظر فمینیست اسلامی. مقاله حاضر دیدگاه این دو متفکر درباره حقوق زن مسلمان را بررسی می کند و این پرسش ها را طرح می کند که مطهری و مرنیسی، چه حقوق مدنی، اجتماعی و سیاسی برای زن مسلمان قائل هستند؟ و دیدگاه این دو متفکر چه شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارد؟ یافته های تحقیق نشان می دهد: مطهری حق آزادی عقیده و مذهب، حق مالکیت (ازحقوق مدنی)، حق آموزش و امنیت احتماعی (از حقوق اجتماعی) و حق رای (از حقوق سیاسی) را برای زنان همسان با مردان به رسمیت می شناسد اما به دلیل زیست شناختی و روان شناختی ، در زمینه قوانین ارث، پوشش و طلاق (از حقوق مدنی)، حق اشتغال (از حقوق اجتماعی) و حق انتخاب شدن سیاسی (از حقوق سیاسی) حقوق متفاوت برای زنان قائل می شود. در مقابل مرنیسی برابری ذاتی میان زن و مرد متصور است و معتقد است اسلام ذاتی (در تقابل با اسلام تاریخی) هم این برابری را به رسمیت می شناسد. در نتیجه حقوق مدنی، اجتماعی و سیاسی مشابه با مردان برای زن مسلمان قائل است. مبنای تفاوت دیدگاه مطهری و مرنیسی را می توان نتیجه نگرش های متفاوت آنان به اسلام دانست.Comparison of the Rights of Muslim Women in the Viewpoint of Morteza Motahari and Fatemeh Marneisi
Mortaza Motahari and Fatemeh Marneisi have put the issue of the Muslim woman in a modern situation in the spotlight; from a Shi'i political jurisprudence perspective and from another Islamic feminist perspective. The present paper examines the views of these two thinkers on the rights of Muslim women, and sets out questions that Motahari and Marannis regard as civil, political, and social rights for Muslim women.What are the similarities and differences between these two thinkers? Research findings show Motahhari considers a woman to be the same as the man in terms of being, thus the right to freedom of conscience and religion, the right to property, the right to education, and equal security (from social rights) and equal suffrage (from Political rights) for women with men, but due to differences in the nature of men and women, different rights with men in the field of inheritance, coverage and divorce law, the right to work (from social rights) and the right to choose The political will (for political rights) is for women. In contrast to Merannis, there is an inseparable equality between men and women, as a result of which all Muslim, social and political rights that can be given to Muslim men are also considered by Muslim women. The basis for the difference between Motahari and Maranni's views can be attributed to their different attitudes toward Islam.