جریان شناسی معرفتی ایران پس از انقلاب اسلامی (بررسی میدان منازعه علم تجربی متجدد و دینی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر این است که با توجه به وقوع رنسانس و انقلاب علمی در جامعه اروپای پس از قرن هفدهم و تأثیرپذیری سایر جوامع، از جمله ایران از تغییرات گسترده علمی، جریان های فکری مختلفی که در مقابل ماهیت علم متجدد موضع گیری کرده اند، مورد تجریه و تحلیل قرار گیرد. بنابراین، با استفاده از روش تحلیل محتوای مضمونی، جریان های فکری مختلف که طیفی از موافقان تا مخالفان را شامل می گردد، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. از آنجایی که بیان دیدگاه های همه صاحب نظران این حوزه، میسر نیست و بسیاری از صاحب نظران مذکور نیز اشتراک فکری دارند، پس از بررسی های اکتشافی، متفکران شاخصی انتخاب گردید که در هر دیدگاه، آرای آنان بیشترین پوشش نظری را داشت. بدین ترتیب، بر اساس مواضع آنان، دیدگاه های استخراج شده، توصیف و تجزیه و تحلیل گردد. پس از تجزیه و تحلیل انجام شده بر اساس چهار مفهوم ماهیت علم متجدد، روش تجربی متجدد، علوم انسانی- اجتماعی متجدد و علم دینی، جریان های فکری حاضر در این حوزه، به سه دیدگاه کلی تقسیم بندی گردید که عبارت است از: 1) دیدگاه علم تجددطلب، 2) دیدگاه پیرایه زدا و 3) دیدگاه سنت گرای اسلامی.An Analysis of the Confrontation of Experimental Science and Theology after the Islamic Revolution in Iran
This study analyzes the different views about the nature of modern science, regarding Renaissance and the Scientific Revolution in the Europe after the seventeenth century, and their massive scientific conversion effects on other societies including Iran. Therefore, using thematic content, various viewpoints, including both proponents and opponents of modern sciences have been analyzed. Reviewing all of the ideas of scholars of this field is not possible and a large number of them have shared ideas. Hence, after an exploratory consideration, we decided to select prominent thinkers whose were mostly discussed or cited. Then we extracted, described, and analyzed the gathered viewpoints. Finally, considering four concepts of the nature of modern science, modern experimental methodology, modern social and human sciences, and religious science, we divided all views into three perspectives: 1) modernistic perspective 2) modified perspective and 3) Islamic traditionalism perspective.