آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

خاندان های شیعی، چه در دوره حضور ائمه(ع) و چه پس از آن، نقش مهمی در حفظ و انتقال میراث شیعی به نسل های بعد بر عهده داشته اند. آل مهزیار، از جمله این خاندان ها هستند که از اواسط سده دوم تا سده چهارم هجری در اهواز می زیستند و اغلب افراد آن، از اصحاب و راویان احادیث امامان(ع) بودند. این مقاله می کوشد تا به بررسی سهم این خاندان در انتقال و گسترش علوم شیعی بر پایه روش تحقیق تاریخی بپردازد. استخراج و واکاوی روایات نقل شده از خاندان مهزیار در منابع اصلی روایی شیعه از قرن سوم تا هفتم که 88 درصد آن در متون قرن پنجم و ششم بازتاب یافته، نشان می دهد که آل مهزیار در عرصه های: حدیث، فقه، کلام، تفسیر و تاریخ فعالیت داشته اند و در این میان، نقش آفرینی آنها در عرصه فقه و کلام بیشتر بوده است و 62 درصد از این احادیث، دربردارنده موضوعات فقهی و 21درصد آن، مربوط به موضوعات کلامی است. علم، وثاقت و جایگاه خاندان مهزیار نزد ائمه(ع)، سبب حفظ روایات آنها و راهیابی آن به منابع متأخر شده است.

The Influence of the Mahziar Family on the Development of Shiites’ Sciences based on Shiite Hadith Sources from the Third to the Seventh Century (A. H

Shiite families, during the presence of Imams (PBUT.) and after that, were of significant role in regard with the preserving and transferring the Shiite heritage to the next generations. Mahziar is one of these families living in Ahvaz from the middle of the second century to the fourth century (A. H) and most of them were among the companions and narrators of hadiths from Imams (PBUT). This article tries to investigate the contribution of this family in the transmission and development of Shia sciences based on the historical method of research. Extracting and analyzing hadiths narrated from Mahziar family in the main hadith sources of Shia during the third to the seventh century, 88% of which has been reflected in the texts of the fifth and sixth centuries, indicates that Mahziar family was active in the domain of hadith, jurisprudence, theology, interpretation and history, in the meantime, they were of greater role regarding the jurisprudence and theology. Moreover, 62% of these hadiths are related to the jurisprudential issues and 21% of them has to do with the theological issues. The knowledge, reliability and position of Mahziar family before Imams (PBUT) led the preservation of their hadiths and their admission to the later sources.

تبلیغات