کلید واژه ها: قرآن کریم سوره انبیاء صنعت التفات کاربست

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۵۵ - ۱۷۴
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۲۲

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

قرآن کریم به عنوان شاه کتاب هستی، با وجود مهجوریتی که در بین جوامع بشری، علی الخصوص در میان مسلمانان دارد، حاوی مضامین گهربار و صنایع بدیعی فراوانی است که تمامی کتب بلاغی و نحوی از این کتاب والامقام نهایت بهره را برده اند. صنعت التفات یکی از متداول ترین صنایع ادبی مورد کاربرد در زبان عربی و فارسی است که از دیرباز مورد استفاده سخنوران و نویسندگان بوده است. بلاغیون، نحویین، نقاد و مفسرین هر یک تعاریفی از التفات ارائه داده اند که در طول زمان این تعاریف دستخوش تغییراتی شده است. لذا نوع نگرش بلاغیون جدید با بلاغیون قدیم نسبت به این صنعت ادبی متفاوت است. این پژوهش برآن است تا با روش توصیفی- تحلیلی ضمن بررسی کاربست صنعت التفات و انواع آن در سوره أنبیاء به بررسی تفاوت نگاه بلاغیون در زمان-های مختلف به این آرایه ادبی و نیز تفاوت میزان مصادیق این صنعت در سوره انبیاء در جزء هفدهم قرآن کریم بپردازد.

Application of attention industry in Surah Anbiya

The Holy Quran, as the King of the Book of Existence, despite its abandonment among human societies, especially among Muslims, contains many thematic themes and novelties that all rhetorical and syntactic books have made the most of this great book. . The attention industry is one of the most common literary industries used in Arabic and Persian, which has long been used by speakers and writers. The rhetoricians, syntacticians, critics, and commentators have each provided definitions of attention that have changed over time. Therefore, the attitude of the new rhetorician is different from the old rhetoric towards this literary industry. This research aims to examine the difference between the view of rhetoricians at different times in this literary array and also the difference in the amount of examples of this industry in Surah Anbiya in the seventeenth part of the Holy Quran. Pay. Keywords: Holy Quran, Surah Anbiya, Al-Tafat Industry, Usage.

تبلیغات