تاملی بر مهدور الدم بودن مرتد و کافر در فقه جزایی با تاکید بر آموزه های قرآنی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بطور کلی در جامعه اسلامی حمایت از اشخاص و احترام به خون آنها یک اصل است و هیچ گاه اسلام اجازه تعدی به حیات اشخاصی را که در قلمرو آن سکونت دارند نداده است. بر اساس دیدگاه فقهاء، حقوق دانان، نصوص شرعی، و به تبع آن قانون مجازات اسلامی ارتکاب برخی از اعمال و رفتارها توسط مسلمانان یا افرادی که در سرزمین های اسلامی سکونت دارند موجب مباح شدن خون آنها می شود که فقهاء و حقوق دانان از آنها به عنوان مهدور الدم یاد می کنند. مهدور الدم بودن مرتد و کافر یکی از مهمترین مباحث فقه سیاسی اسلام است که آیات و روایات زیادی به آن اشاره دارند. در این نوشتار، عکس العمل نظام سیاسی- حقوقی ایران در قبال این دو جرم با روش تحلیلی- توصیفی و کتابخانه ای مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. این مقاله ضمن بررسی این دو جرم به این نحو نتیجه گیری می کند که در نظام فقهی و حقوقی ما کشتن کافر از نوع حربی و مرتد از نوع فطری مورد اجماع فقهای شیعه می باشد، البته با توجه به شرایط موجود و استقرار قوه قضائیه و نهادهای ذی ربط و به منظور جلوگیری از هرج و مرج و اختلال در نظام اجتماعی و تضعیف حکومت اسلامی اجرای چنین احکامی از عهده افراد جامعه ساقط و از وظایف اصلی حکومت می باشد.Reflection on the death of apostates and infidels in criminal jurisprudence with emphasis on Quranic teachings
In general, in Islamic society, protecting people and respecting their blood is a principle, and Islam has never allowed the violation of the lives of people living in its territory. According to the jurists, jurists, religious texts, and consequently the Islamic Penal Code, committing certain acts and behaviors by Muslims or people living in Islamic lands causes their blood to be allowed, which the jurists and jurists consider They call it Mahdoor al-Dam. The death of an apostate and infidel is one of the most important issues in Islamic political jurisprudence, which is mentioned in many verses and hadiths. In this article, the reaction of the Iranian political-legal system to these two crimes will be studied through analytical-descriptive and library methods. This article, while examining these two crimes, concludes that in our jurisprudential and legal system, killing infidels of the military type and apostates of the natural type is the consensus of Shiite jurists, of course, given the current situation and the establishment of the judiciary and institutions. Relevant and in order to prevent chaos and disruption in the social system and weaken the Islamic government, the implementation of such rulings is the responsibility of individuals in society and is one of the main duties of the government.