آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

احادیث فراوانی درباره حفظ قرآن ، ارزش و جایگاه حافظان، که از مضامین تشویق آمیز برخوردار بوده و باورمندان را به حفظ و تلاوت آیات قرآن و عمل به آن برمی انگیزاند، در منابع روایی شیعه از معصومین(ع) صادر شده اند. این روایات در اکثر جوامع روایی و تفاسیر، گردآوری شده است. اما میزان اعتبار سندی این روایات و در نتیجه اعتبار متون آنها یکسان نبوده و نمی توان در این مورد حکم کلی صادر کرد. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی، از طریق جمع آوری اطلاعات، به شیوه ی کتابخانه ای؛ با تکیه بر منابع شیعی صرف، دامنه ی مطالعاتی خود را بر روی مهم ترین جوامع حدیثی متمرکز نموده و با نگاهی گذرا به پیشینه ی این علم و تطوراتی که بر آن گذشته، به بررسی در این خصوص پرداخته است و نشان می دهد که هرچند برخی از فضائل حفظ قرآن،  از نظر محتوا صحیح هستند و یا در صحت سند آن ها خدشه ای وارد نیست اما این دلیلی برای صحت صدور آن ها نمی باشد و اتکای صرف بر سند یا متن در تصحیح یک خبر به معنای اثبات صحت صدور آن نیست. چه بسا سند صحیحی بر متن درستی ترکیب شده باشد یا ممکن است متن متضمن معنایی غیر قابل قبول باشد یا با متونی که دارای دلالت های صدق قوی تر هستند، مخالف باشد. در احادیث مورد مطالعه نیز چنین اشکالاتی وارد بود که موجب عدم صحت صدور آن ها شده و قبول آن ها را مشکل می نمود. البته هرچند اکثر احادیث فضائل حفظ قرآن ضعیف بودند اما علمای حدیث شیعه طبق قرائنی در جواز عمل بدان ها اتفاق دارند.  

Validation of the Hadiths of the Virtues of Preserving the Quran in Shia Sources

Numerous hadiths about the preservation of the Qur'an, the value and status of preservers, which have encouraging themes and motivate believers to memorize and recite the Qur'anic verses and act on it, have been found in the Shi'a narrative sources of infallible Shi'a. These narratives are collected in most narrative and commentary societies. But the authenticity of these narrations and therefore the validity of their texts are not the same, and no general verdict can be made. The present study uses a descriptive-analytical method, gathering information in a library-based manner, focusing solely on Shiite sources, focusing its study on the most important hadith societies and looking briefly at the history of this science and the developments it has gone through. , Has examined this, and shows that although some of the virtues of preserving the Qur'an are correct in content or in the authenticity of their document, this is not a reason for their correctness and relies solely on the document or text for correction. A news does not mean that it is correct. Whether or not the correct document is incorporated into the correct text may either imply unacceptable meaning or disagree with texts that have stronger truth implications. There were such problems in the hadiths studied that made them inaccurate and difficult to accept. Of course, although most of the hadiths of the virtues of preserving the Qur'an were weak, the Shi'a hadiths are legally bound to do so.  

تبلیغات