آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

پژوهش حاضر به دنبال توسعه گردشگری و ایجاد منافع آن، حاصل برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی به عنوان نمادی از گردشگری رویداد محور، در شهرستان مریوان -قطب گردشگری استان کردستان- است؛ جشنواره ای که با کیفیت و اعتباری مناسب، برگزار شده و مریوان را به پایتخت تئاتر خیابانی کشور بدل کرده است. فرصتی که در صورت بهره گیری از آن، می توان در بازار و ماراتن رقابتی امروزی گردشگری، گوی سبقت را از رقبا ربود. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، به شیوه کیفی و با دیدی جامع و سیستمی و رویکردی مشارکتی که خاصیت مطالعات و مدیریت فعالیت های گردشگری است، به انجام رسید. داده های موردنیاز با بهره گیری از مصاحبه های نیمه ساختارمند، در میان گروه های متعدد ذی نفع و اثرگذار بر اعتباربخشی هنری و توسعه گردشگری جشنواره، جمع آوری شدند و درنهایت، داده های گردآوری شده با تکنیک تئوری بنیادی با طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مورد تجزیه و تحلیل و بهره گیری قرارگرفتند. در این راستا چالش ها و موانع پیشِ روی بهره مندی از منافع و توسعه گردشگری جشنواره در سه سطح شناسایی شدند. سطح اول که عمومی ترین و کلی ترین سطح نیز به شمار می رود، مرتبط با ضعف ها و چالش های توسعه گردشگری به طور عام در سطح شهرستان مریوان؛ سطح دوم، مرتبط با توسعه گردشگری رویداد و ایام محور در سطح شهرستان مریوان و سطح سوم، مرتبط با ضعف ها و چالش های پیشِ روی تبدیل جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی به یک رویداد با بازدهی گردشگری است. این یافته ها نشان دادند که نیاز است در راستای بهره مندی و توسعه منافع گردشگری جشنواره، مدیریت یکپارچه و سیستمی گردشگری، آموزش و حرفه ای سازی فعالان و ذی نفعان و بازنگری در شیوه جذب و بازاریابی بخش گردشگری در کنار برجسته سازی و تقویت بخش هنری، مدنظر قرار گیرد

A qualitative Analysis of the Development of Event-Oriented Tourism Based on the International Street Theater Festival of Marivan City

The current research seeks to develop tourism and its benefits as the result of holding the international street theater festival as a symbol of event-oriented tourism in Marivan city as the tourism hub of Kurdistan province. This festival has been organized with proper quality and credibility and has turned Marivan into the capital of street theater in the country. This is an opportunity that, if you take advantage of it, you can steal the lead from your competitors in today's competitive tourism market and marathon. This research has been done with a descriptive-analytical method, in a qualitative and in-depth manner, and with a comprehensive and systemic view and a collaborative approach that is the specialty of tourism activities studies and management. The required data have been collected, using semi-structured interviews, among several groups of stakeholders and influencers on the artistic accreditation and tourism development of the festival, and finally, the data collected using the fundamental theory technique were analyzed and used during three stages of open, central and selective coding. In this regard challenges and obstacles to benefit from the benefits and development of the festival, tourism was identified at three levels. The first level, which is also the most common and general level related to the weaknesses and challenges of tourism development in general at the level of Marivan city, the second level is related to the development of event-oriented tourism in Marivan city level and finally, the third level is related to the weaknesses and challenges of turning the international street theater festival into an event with tourism efficiency. These findings showed that there is a need to benefit and develop the tourism benefits of the festival, the integrated and systematic management of tourism, training, and professionalization of activists and beneficiaries, and revision in the way of attracting and marketing the tourism sector should be considered along with highlighting and strengthening the artistic sector.

تبلیغات