چکیده

پروژه پیام رسان وی چت در هلدینگ تِنسِنت از سال 2010 آغاز شده است. البته وی چت تنها پروژه هدلینگ تِنسِنت نیست؛ بلکه این مجموعه، تعداد زیادی برند و پروژه کلان دارد. آخرین آمارها نشان می دهد که وی چت با بیش از یک میلیارد کاربر در جایگاه پنجم رسانه های اجتماعی و سوم پیام رسان هاست و تنها واتساپ و مسنجر (هر دو متعلق به فیس بوک)، پیام رسان هایی هستند که کاربران بیشتری نسبت به وی چت دارند. یکی از مهم ترین ویژگی های وی چت در میان مخاطبان، امکان های مالی و پرداخت دیجیتال است و ۷۶ درصد مجموع کاربران چینی از این خدمات بهره می برند. چینی ها در پرداخت دیجیتالی و مبتنی بر تلفن همراه، سرآمد جهان هستند و ۳۵ درصد مبادلات مالیِ تلفن همراه را در اختیار دارند. درآمد عمده تِنسِنت از دو پیام رسان اجتماعی وی چت و کیو.کیو، شبکه های اجتماعی «کیوزون» و مجموعه بازی های آنلاین و رایانه ای آن است. هم اکنون تِنسِنت بزرگ ترین ارائه دهنده بازی های رایانه ای و بازی های تلفن همراه در دنیا است و در این عرصه، درآمدش از مایکروسافت و سونی هم بیشتر است. حال سؤال اساسی این است که چه سیاست هایی در تِنسِنت ، وی چت را با چنین توفیقاتی روبرو ساخته است. شناسایی الگوهای موفق پیام رسان های اجتماعی برای اقتصاد دیجیتال کنونی در ایران و سیاست گذاری های نهادهای مرتبط اهمیت فراوانی داشته و ضرورت دارد. مطالعه حاضر برای ارزیابی سیاست از روش گزارش راهبردی استفاده می کند. نتایج این پژوهش نیز نشان می دهد که «عدم اتکای درآمد تِنسِنت به تبلیغات»؛ «سرمایه گذاری در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات»؛ «فرهنگ مبتنی بر تحقیق و توسعه»؛ «اهتمام به ارز دیجیتال»؛ «ادغام سرگرمی در رسانه های اجتماعی» و «ارائه بازی های رایانه ای فراگیر» از مهم ترین راهبردهای کلان تِنسِنت است.

Evaluation of Strategies of Tencent China Holding in Creating Social Media; Emphasizing the study of "WeChat"

The production project of WeChat messenger platform in Tencent Holdings (The most valuable public company in Asia) has started since 2010. WeChat isn't just Tencent's huge headling project; rather, this company has a large number of brands and large projects. WeChat is just one of them. The latest statistics show that WeChat ranks fifth on social media and third on messaging with more than one billion users, followed by WhatsApp and Facebook (owned by Facebook). One of the most important features of WeChat among the audience is its financial and digital payment capabilities. 76% of all Chinese users use these services. The Chinese are superior to the rest of the world in digital and mobile-based payments. And account for 35% of financial transactions based on mobile platforms. Tencent's major revenue comes from WeChat and QQ, Kyuzon social networks, and online and computer games. Tencent is now the largest provider of computer games and mobile games in the world, and in this area, it earns more than Microsoft and Sony. The fundamental question is what policies existed in the Tencent series that WeChat has made such progress. The present study uses the strategic report method to evaluate the policy. This study shows that "Independence of advertising revenue,"; "Investing in various fields of information and communication technology,"; "Having a culture based on research and development,"; "Attention to digital currency,"; "Integrating entertainment on social media," and "Providing universal computer games," are among Tencent's most important macro-strategies.  

تبلیغات