تحلیل جامعه شناختی تاثیر بی هنجاری بر بی تفاوتی اجتماعی (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
در ادبیات جامعه شناختی غالبا از بی تفاوتی به عنوان پدیده ای آسیب شناختی، نوعی بیماری اجتماعی، مانعی در راه مشارکت و توسعه و از عوارض شهرنشینی در عصر جدید یاد می شود و یکی از عناصر نامطلوب زندگی مدرن است که به نوعی تهدیدی است که به تمایل افراد به عدم دخالت در امور و پذیرش مسئولیت اشاره می نماید. هدف این پژوهش تحلیل جامعه شناختی تاثیر بی هنجاری بر بی تفاوتی اجتماعی است. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز و تهران شمال می باشد که در زمان انجام پژوهش جامعه آماری کل برابر 85000 دانشجو مشغول به تحصیل در این دو واحد دانشگاهی بودند که تعداد 380 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده مورد مطالعه قرار گرفتند. روش مورد استفاده پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته است. و برای آزمون فرضیه ها از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی و چندگانه، آزمون تفاوت میانگین مستقل T-Test و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه آنوا استفاده شد.برای سنجش متغیر بی هنجاری چهار بُعد در نظر گرفته شد و یافته های حاصل نشان داد که بین متغیر بی معنایی(267/0=r)، بی اعتمادی (245/0=r) ، بی قدرتی (397/0=r) و فردگرایی(265/0=r) با بی تفاوتی اجتماعی همبستگی مستقیم و معناداری وجود دارد. بعبارت دیگر، هرچه بی هنجاری اجتماعی بالاتر باشد، بی تفاوتی اجتماعی در دانشجویان افزایش خواهد یافت.Sociological analysis of the impact of abnormality on social Apathy
In sociological literature, Apathy is often mentioned as a pathological phenomenon, a kind of social disease, an obstacle to participation and development, and one of the complications of urbanization in the new era, and it is one of the undesirable elements of modern life, which is a kind of threat to people's desire not to interfere. It refers to affairs and acceptance of responsibility. The aim of this research is sociological analysis of the impact of abnormality on social indifference. The studied population is the students of Islamic Azad University, Central Tehran and North Tehran branches, at the time of conducting the research, the total statistical population equal to , students were studying in these two university units, of which were classified by random sampling method. were studied. The survey method used and the tool for data collection is a researcher-made questionnaire. And to test the hypotheses, Pearson's correlation coefficient, linear and multiple regression, T-test independent mean difference test and ANOVA one-way analysis of variance test were used. Four dimensions were considered to measure the abnormality variable and the results showed that There is a direct and significant correlation between the variables of meaninglessness (r= ), mistrust (r= ), powerlessness (r= ) and individualism (r= ) with social indifference. In other words, the higher the social abnormality, the higher the social indifference among students.