اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خواب و حل مسأله در دختران 14 تا 16 ساله (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: این تحقیق با هدف اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر مشکلات خواب و حل مسأله انجام شد. روش پژوهش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر 14 تا 16 ساله مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه شهر کرمانشاه در سال 400-1399 بود. با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 60 دانش آموز دختر انتخاب و به شیوه تصادفی سازی (قرعه کشی) به دو گروه مساوی 20 نفری گمارش شدند. گردآوری داده ها با پرسشنامه حل مسأله (هپنر و پترسون، 1988) و پرسشنامه سنجش خواب (بویس و همکاران، 1989) انجام شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 25 با روش های آمار توصیفی، پیش فرض های آماری و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون بن فرونی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد به طور معناداری بر بهبود مهارت حل مسأله و ابعاد آن در افراد گروه آزمایش اثربخش بوده است. همچنین، نتایج نشان داد که درمان پذیرش و تعهد بر مهارت حل مسأله افراد گروه آزمایش تأثیر مثبتی داشته است. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان چنین نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با بهره گیری از فنونی همانند کاربرد تکنیک های ذهنی، مشاهده خود به عنوان زمینه، تکنیک های گسلش شناختی، تصریح ارزش ها و عمل متعهدانه می تواند به عنوان یک درمان کارآمد جهت کاهش مشکلات خواب و بهبود شیوه های حل مسئله در دختران نوجوان مورد استفاده قرار گیرد.The effectiveness of acceptance and commitment-based therapy on sleep and problem solving in 14-16 year old girls
Objective: The aim of this study was to evaluate the effectiveness of acceptance and commitment therapy on sleep problems and problem solving. Methods: This quasi-experimental study was a pre-test-post-test design with a control and follow-up group for 3 months. The statistical population of this study included all 14 to 16 year old female students studying in high school in Kermanshah in 1399-1400. By available sampling method, 60 female students were selected and randomly assigned to two equal groups of 20 people. Data were collected using a problem-solving questionnaire (Hepner and Patterson, 1988) and a sleep assessment questionnaire (Boyce et al., 1989). For data analysis, SPSS software version 25 was used with descriptive statistics, statistical assumptions and analysis of variance with repeated measures and Bonferroni test. Results: The results showed that acceptance and commitment treatment was significantly effective in improving problem solving skills and its dimensions in the experimental group. Also, the results showed that acceptance and commitment therapy had a positive effect on problem solving skills of the experimental group. Conclusion: Based on the findings of the present study, it can be concluded that acceptance and commitment therapy using techniques such as mental techniques. Self-observation as a context, cognitive fault techniques, values, and committed action can be used as an effective treatment to reduce sleep problems and improve problem-solving techniques in adolescent girls.