نگاهی به دگردیسی نشانه ها در اندیشۀ شعری فروغ فرخزاد
آرشیو
چکیده
از آنجایی که نظام نشانه ها، به دلیل تغییر ساختارهای اجتماعی، دائماً در حال تغییر و تحوّل اند، توجّه به استحاله نشانه ها در شعر یک شاعر خاص می تواند برای شناخت زمینه های دلالتی متغیّر نشانه ها، راهگشا باشد. این پژوهش از طریق زبان مجموعه اشعار فروغ فرخزاد، زمینه تبیین و درک احساس های ذهنی او را که به عنوان نمودهایی از تجربه های بیرونی در زبان شعرش است، نشان داده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی و با گزینش اشعاری از فروغ فرخزاد در دفترهای شعر «اسیر»، «دیوار»، «عصیان»، «تولدی دیگر»، «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» انتخاب گردیده است. پژوهشگران در پی آن هستند که اشعار فروغ فرخزاد در قاموس به کارگیری نشانه ها تا چه میزان بر ماهیت بیرونی مدلول ها پایبند بوده و در کجا این نشانه ها در هیأت نشانه های دیگر مستحیل شده اند؟ نتایج تحقیق نشان می دهد که معانی مستحیل شده در هشت مقوله شب، مرگ، خورشید، عشق، کمال گرایی، آب و مدلول های آن، درخت، پنجره بررسی گردیده است و نماد شب بیشترین بسامد تغییر و دگرگونی را داراست. در دفترهای «اسیر»، «دیوار» و «عصیان»، هنوز اثری از این شیوه گفتاری و نوع چینش خاص دال و مدلول ها دیده نمی شود و آنچه هست، تشبیه است و اندکی استعاره، امّا در اشعار مجموعه های «تولّدی دیگر» و «ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد»، فروغ بسیاری از عناصر و مظاهر طبیعت را در جهت بیان اندیشه هایش، به صورت نمادین و مستحیل در مدلول های متنوّع و مختلف بیان می دارد.A Look at the Transformation of Signs in Forough Farrokhzad's Poetic Thought
Since the system of signs is constantly changing and transforming due to the change in social structures, paying attention to the metamorphosis of signs in the poetry of a particular poet can be a way to know the changing meanings of signs. Through the language of Forough Farrokhzad's collection of poems, this research has shown the context of explaining and understanding his mental feelings, which are expressions of external experiences in the language of his poetry. The current research has been selected with a descriptive-analytical method and by selecting poems by Forough Farrokhzad in Captured, Wall, Rebellion, Another Birth poetry books, and Let's Believe in the beginning of the cold season. The researchers are looking for the extent to which the poems of Forough Farrokhzad adhere to the external nature of the signifiers in the dictionary, and where these signs have become impossible among other signs. The results of the research show that the implied meanings have been investigated in eight categories night, death, sun, love, perfectionism, water and its symbols, tree, window, and the symbol of the night have the highest frequency of change and transformation. In the books of Captured, Wall, and Rebellion, there is still no trace of this way of speaking and the special arrangement of signifiers and signifiers, and what is there is a simile and a little metaphor, but in the poems of other collections of births, let's believe in the beginning Cold season, Forough expresses many elements and manifestations of nature in line with the expression of his thoughts, symbolically and impossibly in diverse and different meanings.