آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

پرداختن به مقوله مهاجرت و مهاجر فرستی چندی ست که مورد توجه سیاستگذاران در سطوح مختلف تمامی کشورها واقع و بدان پرداخته شده است که بر مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی تاثیر شگرفی دارد . لذا ضمن بررسی مطالعات در زمینه عوامل تاثیر گذار در این مقوله ،انجام مصاحبه با افراد کارشناس وافرادی که مستقیما با این معضل مواجه اند ، انجام شد و جامعه هدف کلیه روستاهای شهرستان شاهرود بالغ بر 166 روستا،بخصوص روستاهایی که توانایی و استعداد مهاجرفرظستی در آنها مشهود بود بالغ بر 30روستا بعنوان نمونه ، مورد واکاوی قرار گرفت این پژوهش یک پژوهش توصیفی – پیمایشی (زمینه یابی ، نظرسنجی ) می باشد که هدف از آن تدوین استراتژی جهت کاهش مهاجرت روستائیان به شهر می باشد که طی بررسی ماتریسهای عوامل داخلی و خارجی ، سوات SWOT ،استراتژی برنامه ریزی کمی ، استراتژیهای مناسب عنوان گردید ، مهمترین آنها، در منطقه استراتژی تهاجمی ، به ترتیب اولویت ، استراتژیهای ایجاد بازارچه های فصلی و تبلیغات مؤثر و آموزشی ، ایجاد بستر مناسب جهت پرورش و بارور کردن استعدادهای منطقه ، جذب سرمایه گذاران جهت پویایی صنعت توریسم و اعطای وامها بصورت تعاونی و کم بهره جهت خودشکوفایی روستاهای مورد هدف ، تایید شد .

Designing and Selecting Appropriate Strategies to Reduce Migration from Rural To Urban Areas- A case study of Shahrood city

Migration and immigration is the issue which has been addressed and dealt with by policy makers at different levels, and in various countries. It has also a great impact on social and economic issues. Therefore, reviewing the effective factors and important studies on the subject, the researchers interviewed professionals, and people who are directly faced with the problem. The target population was over 166 villages of Shahrood, especially the ones capable in terms of emigration. More than 30 villages were selected as samples. This study is a descriptive-survey research (surveys, polls) and aims at designing strategies to reduce rural-to-urban migration. Reviewing internal and external factor matrices, the SWOT matrix, and Quantitative Strategic Planning Matrix strategy were selected as the appropriate planning strategies. offensive strategy selected in the area, in the order of priority, were: opening seasonal markets; effective educational advertising; creating environment for flourishing regional talents; attracting investors towards the dynamics of the tourism industry; and granting low-interest loans and facilities in the form of cooperative institutions toward self-actualization of the selected villages.

تبلیغات