بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی و مصرف رسانه بر گرایش زوجین به خیانت زناشویی: مطالعه ای در استان سمنان
آرشیو
چکیده
یکی از آسیب های موجود در خانواده ها پدیده ای تحت عنوان روابط " فرا زناشویی" یا "خیانت" است. عوامل زیادی در شکل گیری گرایش به خیانت زناشویی می تواند مؤثر باشد. مقاله حاضر تلاش کرده است با سنجش میزان سرمایه اجتماعی موجود در خانواده های شهرستان ها استان سمنان و میزان مصرف رسانه آنها، تأثیر آنها را بر گرایش زوجین به خیانت زناشویی مورد ارزیابی قرار دهد. جامعه آماری این تحقیق شامل افراد متأهل ساکن در استان سمنان و تعداد نمونه برایر با 401 نفر می باشد. نتایج تحقیق مؤید آن است که بین گرایش به خیانت زناشویی و سرمایه اجتماعی موجود در خانواده رابطه قوی و معکوسی وجود دارد. همچنین بین گرایش زوجین به خیانت زناشویی و مصرف اینترنت و ماهواره آنها رابطه مثبت و در حد متوسط و بین گرایش به خیانت زناشویی و تماشای تلویزیون داخلی توسط آنها رابطه ضعیف و معکوسی وجود دارد.مقاله حاضر تلاش کرده است با سنجش میزان سرمایه اجتماعی موجود در خانواده های شهرستان ها استان سمنان و میزان مصرف رسانه آنها، تأثیر آنها را بر گرایش زوجین به خیانت زناشویی مورد ارزیابی قرار دهد.The Impact of Social Capital and Media Use on Couples' Attitude to Marital Infidelity (Case Study: Semnan Province, 1997)
One of the traits in families is a phenomenon called "extramarital" or "infidelity". Many factors can contribute to the formation of a tendency to marital infidelity. The present paper has attempted to evaluate the effect of social capital on families of Semnan province cities and their media consumption and their effect on couples' tendency to marital infidelity.The statistical population of this study includes married people residing in Semnan province and the sample size is 401 people. The results show that there is a strong and inverse relationship between the tendency to marital infidelity and the social capital in the family. There is also a positive and moderate relationship between couples' tendency to marital infidelity and their Internet and satellite use, and a weak and inverse relationship between marital infidelity and domestic television viewing.The statistical population of this study includes married people residing in Semnan province and the sample size is 401 people. The results show that there is a strong and inverse relationship between the tendency to marital infidelity and the social capital in the family. There is also a positive and moderate relationship between couples' tendency to marital infidelity and their Internet and satellite use, and a weak and inverse relationship between marital infidelity and domestic television viewing.