آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

علت اصلی بسیاری از تصادفات ترافیکی، عامل انسانی و تخطی از قوانین و مقررات است . انسان به شیوه های مختلفی در تصادفات نقش دارد که یکی از مهم ترین و شناخته شده ترین آنها، عدم رعایت مقررات ترافیکی و به عبارت دیگر، فاصله زیاد رفتار وی با رفتار مطلوب در سیستم ترافیک است ؛ کنترل و نظارت بر رفتار ترافیکی رانندگان از بزرگترین دغدغه مسئولین حمل ونقل بوده که آمار بالای تخلفات و منجر شدن آن به تصادفات بیانگر آن بوده که هنوز این امر حاصل نگردیده است. در حال حاضر نحوه کنترل عملکرد رانندگان به دو روش دستی و حضوری و همچنین الکترونیکی و غیر حضوری می باشد که این پژوهش با هدف بررسی میزان اثر بخشی شیوه های اعمال قانون مزبور بر اصلاح رفتار رانندگی شهروندان در راه های برون شهری استان سمنان انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته است . این تحقیق با دنبال کردن اهداف کاربردی بر اساس مطالعات کمی پایه گذاری شده و از لحاظ توصیفی و تحلیلی حائز اهمیت است. آمار مورد استفاده در این تحقیق، اعمال قانون تخلفات رصد شده توسط دوربین های کنترل سرعت منصوب در جاده های استان سمنان در سال 1395 و مقایسه با مدت مشابه در سال 1394 و نظرسنجی پرسشنامه ای از رانندگان ناوگان عمومی مسافربری برون شهری و افسران اخطاریه نویس پاسگاه های پلیس راه استان می باشد. بررسی شیوه اعمال قانون رانندگان نمونه مورد مطالعه حاکی از آن است که حدود 43 درصد رانندگان به هر دو شیوه دستی و الکترونیکی جریمه شده اند و 36.5 درصد به شیوه دستی و تنها 7.5 درصد به شیوه الکترونیکی که نشان می دهد بخش کوچکی از اعمال قانون به شیوه غیر حضوری است که نتایج حاصل از انجام این پژوهش بر اساس میانگین رتبه ای محاسبه شده در مورد تفاوت تأثیر شیوه های دستی و الکترونیکی اعمال قانون و تأثیر آن بر رفتار رانندگان حاکی از آن است که ، شیوه الکترونیکی هم از نظر اخطاریه نویسان پلیس راه و هم از نظر رانندگان ناوگان عمومی مسافربری تأثیر بیشتری بر تغییر رفتار رانندگان دارد.

Investigate the Effectiveness of Law Enforcement Practices on the Modification of Citizen's Driving Behavior (A Case Study of the Urban Ways of Semnan Province)

The main causes of traffic accidents, the human factor and violation of laws and regulations. Human is involved in various types of accidents, one of the most important and most known of which is the non-observance of traffic regulations, in other words, the distance between his behavior and the desired behavior in the traffic system Driving traffic control and monitoring is one of the biggest concerns of the transport authorities, which high rates of violations and resulting accidents indicate that this has not yet been achieved. At present, the method of controlling the performance of drivers is manual and in person, as well as electronic and non-attendance. This research was conducted with the aim of studying the effectiveness of the methods of applying this law on improving driving behavior of citizens in the suburban roads of Semnan province. Has been studied . This research, based on quantitative studies, is descriptive and analytic in pursuit of applied goals. The statistics used in this research were the application of the law of violations monitored by speed control cameras on the roads of Semnan province in 1395 and compared with the same period in 1394 and a survey of a questionnaire of drivers of the general public passenger transport and offshore officers Police stations are the provincial roads. Investigating the practice of applying the law The sample drivers surveyed show that around 43% of drivers were fined both manually and electronically, and 36.5% manually and only 7.5% electronically, suggesting a small part of the law enforcement The non-personal approach is that the results of this study, based on the average rating calculated on the difference in the impact of manual and electronic law enforcement practices and its impact on driver behavior, indicate that the e-way is also in terms of road policemen And, in terms of drivers of the public passenger fleet, it has a greater impact on driving behavior change it has.

تبلیغات