آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

شرایط فیزیکی محیط دانشکده ها در فراگیری و حالات روحی دانشجویان تاثیرگذار است. ایجاد محیط هایی که بتواند جواب گوی این نیازها باشد ضروری است.از سال ها پیش تا به امروز الگوی طراحی معماری دانشکده ها در ایران از پلان یکسان و یک نواختی تبعیت می کرد که عدم رشد مطلوب در همه ی زمینه ها را به دنبال داشت. امروزه در حوزه ی معماری درس روان شناسی محیط اهمیت خاصی یافته است که این نشان دهنده ی اهمیت و ضرورت توجه به این مقوله توسط معماران می باشد. در روان شناسی محیط که به بررسی محیط و رفتار می پردازد، الگوی بوم شناختی یا روان شناسی اکولوژیک کامل ترین الگو در طراحی معماری محسوب می شود. از جمله مباحث بسیار مهم روان شناسی اکولوژیک، قرارگاه های رفتاری است که عبارتند از مکان های کالبدی که الگوی جاری رفتار در آن ها به وقوع می پیوندد.دانشکده ها به عنوان یک قرارگاه رفتاری از خرده قرارگاه های رفتاری تشکیل شده اند که آن ها نیز خود دارای اجزای ریزتری می باشند و ریز قرارگاه های رفتاری نام دارند. اکثر طراحان بدون توجه به فعالیت های صورت گرفته در آن ها به طراحی می پردازند. این مقاله، در طراحی فضاهای آموزشی سعی بر آن دارد، با دقت در کلیه اعمال و رفتارهایی که در دانشکده ی معماری شکل می گیرد، طرحی را شکل دهد که تأمین کننده ی نیاز های رفتاری دانشجویان باشد و در عین حال با توجه به مباحث دیگر مطرح در حوزه ی روان شناسی اکولوژیک یعنی شناخت ویژگی های روان شناختی دانشجویان به غنی سازی محیط در راستای محیط امن و عاری از خشونت اقدام نماید.

Study of safe training spaces with behavioral approach approach (Case Study of the Faculty of Architecture of Semnan Azad University)

Physical conditions of college environment are influential in students' mental learning and learning. Creating environments that can meet these needs is essential. From many years ago to today, the pattern of architectural design of faculties in Iran followed the same plan and uniformity that led to a lack of favorable growth in all areas. Today, in the field of architecture, the lesson of the psychology of the environment is of particular importance, which indicates the importance and importance of considering this category by architects. In ecology psychology that examines environment and behavior, ecological patterns or ecological psychology are the most complete pattern in architectural design. One of the most important topics of ecological psychology is the behavioral headquarters, which are physical places where the current pattern of behavior occurs. Schools are formulated as a behavioral subcommittee of behavioral subcomponents, which also have finer components, and are called micro-behavioral nodes. Most designers regardless of the activities they make in design. This article, in the design of educational spaces, tries to carefully shape all the actions and behaviors that are forming in the faculty of architecture to provide a provider of students' behavioral needs while at the same time addressing other issues raised in the field of ecological psychology That is, understanding the psychological characteristics of students to enrich the environment in a safe and non-violent environment.

تبلیغات