آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

بین المللی سازی در صنعت سنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که صنعت سنگ کشور همچون صنایع دیگر دارای قابلیت ها و ظرفیت های فراوانی است. توجه به این مهم می تواند بسیاری از مشکلات تجاری و اقتصادی کشور را مرتفع نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر بین المللی شدن صنایع فعال در حوزه استخراج مواد اولیه و با تمرکز بر صنعت سنگ ایران صورت گرفته است. از حیث هدف یک مطالعه توسعه ای-کاربردی و از نظر ماهیت یک مطالعه توصیفی با رویکرد استقرایی است. استراتژی پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) می باشد، از این رو در مرحله نخست به منظور شناسایی مؤلفه ها از راهبرد مرور منابع و متون تخصصی موجود در این زمینه و تدوین پرسشنامه روائی محتوایی (CVR) به منظور اعتبارسنجی مؤلفه های شناسایی شده، استفاده گردید. در مرحله دوم به منظور رتبه بندی مؤلفه ها و عوامل شناسایی شده از طیف مقایسات زوجی با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (AHP) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید، فعالان حوزه صنعت سنگ، مدیران بازاریابی و مدیران تحقیق و توسعه شرکت های فعال در صنعت سنگ بوده است. نتایج به دست آمده، مبتنی بر 2 بعد، 11 مؤلفه و 34 شاخص تعیین و رتبه بندی گردید. از نظر خبرگان پژوهش، بعد برون سازمانی، مؤلفه بازار و شاخص نرخ ارز دارای بالاترین اولویت شناسایی شد.

Identifying and prioritising the factors affecting the internationalisation of active companies in raw material extraction (case study of stone industry)

Internationalization is of special importance in the stone industry, because the country's stone industry, like other industries, has many capabilities and capacities. Paying attention to this important issue can solve many trade and economic problems of the country. The present study aims to identify and prioritize the factors affecting the internationalization of industries active in the field of raw material extraction and focusing on the Iranian stone industry. In terms of purpose, it is a development-applied study and in terms of nature, it is a descriptive study with inductive approach. The research strategy is combined (qualitative and quantitative), so in the first stage, in order to identify the components, the strategy of reviewing resources and specialized texts in this field and compiling a content validity questionnaire (CVR) was used to validate the identified components. In the second stage, in order to rank the identified components and factors, the pairwise comparison spectrum was used using the fuzzy hierarchical analysis (AHP) method. The statistical population of the research included professors, activists in the field of stone industry, marketing managers and managers of research and development of companies active in the stone industry. The results were determined and ranked based on 2 dimensions, 11 components and 34 indicators. According to the research experts, the external dimension, market component and exchange rate index had the highest priority.

تبلیغات