چکیده

رسانه ها ضرورت عصر دهکده جهانی و تنظیم کننده حقوق و روابط بین الملل هستند. وسایل ارتباط جمعی، سیاست دولت ها را پیش می برد و خود را ابزار حیات آنان معرفی می کند. رسانه مدخل آزادی بیان و نشر اطلاعات و البته ناظر بر حقوق بشر لقب می گیرد. با این حال همیشه هم بیانگر هنجارها و جهانی سازی قائم بر حقوق بین الملل نیست تا جایی که دولت ها کارکرد رسانه را به نفع خود و در ضدیّت با دیگر جوامع نیز به کار می برند. این فناوری گاه با تعرض به حریم سایر تابعان، سویه غیرمسالمت آمیز می گیرد و صلح و امنیت بین الملل را به مخاطره می اندازد. بر این اساس، سؤال اصلی مقاله این است که حقوق بین الملل به چه میزان توانسته عملکرد رسانه ها در بیان و نشر تبلیغات خصمانه را قاعده مند سازد؟ بنابراین، با به کارگیری روش توصیفی- تحلیلی و استقراء از قواعد حقوق بین الملل، ماهیت پروپاگاندای سیاسی که بی شباهت به تبلیغات خصمانه نیست، در صحنه حقوق و عملکرد رسانه ها واکاوی شده است. میدان عمل محقق دامنه حق «آزادی بیان و نشر اطلاعات» برگرفته از اعلامیه جهانی حقوق بشر و اسناد عام الشمول و فرض آن در نظام کارکرد رسانه ها بوده است. نتیجه پژوهش بر ممنوعیّت ضمنی تبلیغات خصمانه در اسناد متعدد بین المللی حکایت دارد اما سوءاستفاده دولت ها از رسانه در تحریک یا تهدید به جنگ طلبی و تصویرسازی مسالمت آمیز از مخاصمات به واقع محرز است. حقوق بین الملل باید نظام عملکرد رسانه ها را به هنجار سازد، چراکه رسانه با ادعای بی حصر آزادی بیان می تواند حتی موجب مأخذ نفرت پراکنی، خشونت طلبی و جنگ افروزی شود یا هر مخاصمه ای را با تغییر ماهیت، اقدام بشردوستانه معرفی کند.

Hostile Advertisements in the “Media Freedom System” within the Framework of International Law

The media are necessary in the era of the global village and the regulator of international relations and law. The means of mass communication advance the policy of governments and introduce themselves as their means of entity. The media is called the outlet of freedom of expression and dissemination of information, and of course, the observer of human rights. However, it does not always express the norms and globalization based on international law to the extent that governments use the function of the media for their own benefit and in opposition to other societies. This technology sometimes becomes non-peaceful by invading the privacy of other subjects and endangers international peace and security. Based on this, the main question of the article is to what extent international law has been able to regularize the performance of the media in expressing and publishing hostile advertisements? Therefore, by using the descriptive-analytical method and induction from the rules of international law, the nature of political propaganda, which is not dissimilar to hostile propaganda, has been examined in the field of law and media practice. The field of action of the researcher has been the scope of the right of "freedom of expression and publication of information" taken from the Universal Declaration of Human Rights and universal documents and its assumption in the working system of the media. The result of the research indicates the implicit prohibition of hostile propaganda in many international documents, but the misuse of the media by the governments in inciting or threatening belligerence and peaceful portrayal of conflicts is really evident. International law should regulate the media's functioning system because the media with extreme claims of freedom of speech can even cause hatred, violence and war-mongering or introduce any conflict as a humanitarian action by changing its nature.

تبلیغات