آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

با تغییر ماهیت تولید ثروت در عصر جدید جذب طبقه خلاق اهمیت بسیاری یافته و ضرورت پرداختن به رویکرد شهر خلاق در کلان شهرهای جهان ازجمله تهران را ضروری ساخته است. هدف نوشتار پیشِ رو وضعیت سنجی و آسیب شناسی عینی و ذهنی کلان شهر تهران از منظر شهر خلاق، با تأکید بر ذهنیت ها و دانش عامه و ارائه راهکارهای برنامه ریزانه شهری خلاق است. این پژوهش، که در زمره پژوهش های ارزیابانه ترکیبی (کمی و کیفی) قرار دارد، می کوشد از طریق پیشنهاد مدل مفهومی متناسب با شرایط تهران، شاخص تلفیقی شهر خلاق را تدوین کرده و از طریق آن به سنجش وضعیت بپردازد. مدل مفهومی پژوهش در مجموع از 26 معیار و 66 شاخص تشکیل می شود. نتایج تحلیل ها به واسطه آمار رسمی نشان دهنده این است که تهران در رتبه بندی های جهانی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. در دوازده مؤلفه بررسی شده در ارزیابی ذهنی به شیوه مصاحبه با گروه های هدف مشخص شد که مؤلفه های سرمایه نهادی و ساختاری، کارآفرینی و سرمایه گذاری و زیرساخت های هوشمند، دارای امتیاز پایین تر از 40% است. مؤلفه های سرمایه انسانی، سرمایه خلاق و رقابت پذیری نیز مؤلفه هایی هستند که در ارزیابی های ذهنی، امتیاز بالاتر از متوسط کسب کرده اند. دستاورد این پژوهش، با شناسایی کاستی های شهر تهران می تواند نقشه راهی برای برنامه ریزی کلان شهر تهران از منظر اصول شهر خلاق باشد.

Tehran Metropolis Analysis in Terms of Creative City Concept and Proposing Planning Strategies

With the change in wealth creation in the new era, attracting the creative class is very important and reveals the need to address the creative city approach in the world's metropolises, including Tehran. The goal of this study was to assess the objective and subjective of the Tehran metropolis from the perspective of the creative city, emphasizing on the mentality and importance of public knowledge and to provide planning solutions as a creative city. This research uses mixed methods (quantitative and qualitative) and tries to compile the integrated index of the creative city by proposing an appropriate conceptual model to the conditions of Tehran to assess the situation. The conceptual model of the study consists of 26 criteria and 66 indicators. The results show that Tehran is not in a good position in the world rankings. the twelve criteria studied in the subjective assessment by interviewing the target groups, the institutional and structural capital, entrepreneurship and investment and smart infrastructure indicators, had a score of less than 40%. The human capital, creative capital and competitiveness indicators are also components that have scored above average in subjective evaluations. The results of this study could be a roadmap for planning  Tehran metropolis to reach the creative city principles.

تبلیغات