آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

دولت های بسیاری در سرتاسر جهان نسبت به توسعه و گسترش صنعت گردشگری پزشکی به عنوان یک صنعت استراتژیک ملی و یکی از اشکال تجارت خدمات سلامت مشتاق و در این راستا برنامه ریزی می کنند. با توجه به قابلیت های ایران در این صنعت، پژوهش حاضر باهدف تدوین و اولویت بندی راهبردهای توسعه گردشگری پزشکی منطقه دو سلامت با رویکرد یکپارچه سازی خدمات و در راستای گسترش دهکده های سلامت است. در مرحله اول داده ها با روش تحلیلی - اسنادی (رویکرد تحلیل محتوا)، سپس مصاحبه و پرسشنامه با تعدادی از خبرگان کلیدی بدست آمده و جهت تجزیه وتحلیل آن از نرم افزار - MAXQDA - 18 استفاده شد. در مرحله دوم، داده های بدست آمده از گام قبلی جهت ارزیابی وضعیت موجود منطقه موردمطالعه با استفاده از تکنیک SWOT ، موردبررسی قرار گرفت، سپس با ترکیب دو تکنیک SWOT و DEMATEL فازی در راستای هدف تحقیق انواع راهبردها مشخص و با استفاده از تکنیک AHp اولویت بندی شدند. جامعه آماری مرحله ارزیابی و اولویت بندی شامل 20 نف ر از خبرگان گردش گری سلامت منطقه آذربایجان بوده است. یافته های حاص ل از تلفی ق تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره با مدل SWOT ، نشان داد که در خصوص اولویت بندی استراتژی ها، به ترتیب اس تراتژی ته اجمی( SO ) استراتژی بازنگری ( WO ) در اولویت اول و دوم و استراتژی های تدافعی ( WT ) و تنوع ( ST ) در اولویت های بع دی ق رار گرفتند.

Spatial Planning and Strategies of Medical Tourism Development towards the Expansion of Health Villages (A Case Study of Health Region No.2)

Many governments around the world are highly interested in the expansion of medical tourism industry as a national strategic industry, and as one form of health services trade and try to plan for it. Considering Iran’s capabilities in this industry, the present research aimed to compile/develop and prioritize the strategies of medical tourism development of health region No.2 taking the approach of service integration towards the development of health villages.  In the first phase, the data were gathered from a number of key experts by using documentary- analysis method (content analysis approach), interview and survey. Data analysis was done by using MAXQDA-18 software.  In the second phase, the data obtained from the previous phase was examined by SWOT technique. Thereafter, by combining two techniques of SWOT and fuzzy DEMATEL towards research objectives, different types of strategies were determined and prioritized by AHP technique. Statistical population under study in the evaluation and prioritization phase included 20 subjects/participants selected from the health tourism experts of Azerbaijan Region.  The results obtained from the integration of multi-criteria decision-making techniques and SWOT model revealed that offensive strategies (SO), review (revision) strategies (WO), defensive strategies (WT) and diversity strategies ranked first to fourth in terms of priority.   

تبلیغات