بررسی تأثیر اختلاط کاربری ها بر تولید سفر در محله های شهری (نمونه موردی محله های 5 و 6 شهر بانه) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
به دنبال فراگیر شدن پارادایم های جدید در برنامه ریزی شهری مقوله اختلاط کاربری های زمین به عنوان اقدامی مهم جهت نیل به اهداف توسعه پایدار شهری مطرح شده است. با توجه به مزایای متعدد اختلاط کاربری های زمین در یک منطقه شهری از جمله کاهش نرخ تولید سفر، کارشناسان در تلاشند با روش های گوناگونی تناسب اختلاط کاربری های زمین را ارزیابی نموده و به عنوان یک مؤلفه محوری در برنامه ریزی شهری از آن بهره گیرند. بر این اساس در تحقیق حاضر قصد بر آن است تا به بررسی مزایا و تأثیر اختلاط کاربری ها بر تولید سفر در محله های شماره 5 و 6 شهر بانه پرداخته شود. این تحقیق از نوع پژوهش های کاربردی بوده و به روش کمّی انجام شده و داده های تحقیق به روش پیمایش و توزیع پرسشنامه همچنین برداشت های میدانی به دست آمده است. به لحاظ کالبدی تفاوت اصلی این دو محله در درجه اختلاط کاربری هاست . بنابراین ارزیابی تناسب اختلاط کاربری های دو محله یاد شده می تواند در سطح محلی، راهنمای مناسبی در جهت برنامه ریزی شهری بانه باشد. نتایج تحقیق نشان می دهد که اختلاط کاربری ها در محله 6 بیش از محله 5 بوده و در پی آن تولید سفر درون محله ای محدوده شماره 6 بیشتر از محدوده شماره 5 است. همچنین میزان تولید سفر برون محله ای در محدوده محله 5 با اختلاط کاربری کمتر بیشتر از میزان تولید سفر برون محله ای محدوده محله 6 باترکیب کاربری بالاتر بوده است. بنابراین جهت گیری اصلی برنامه ریزی در محله 5 می باید افزایش اختلاط کاربری ها باشد و در محله 6، حفظ و ارتقای کیفیت اختلاط کاربری ها مدنظر قرار گیرد.The Impact of Land Use Mixing on Travel Production in Urban Neighborhoods (Case Study: Neighborhoods 1 and 2 of Baneh City)
Following the inclusion of new paradigms in urban planning, land use mixing has been identified as an important step towards achieving urban sustainable development goals. Given the many benefits of incorporating land use in an urban area, including reduced travel production rates, experts are trying to evaluate land use mixing in a variety of ways and as a central component in urban planning of taking advantage of it. Accordingly, the present study aims to investigate the benefits and impact of land use mixing on trip production in Baneh, Districts 5 and 6. This research is an applied and quantitative research. The research data is obtained through survey and questionnaire distribution as well as field surveys. Physically, the main difference between the two is the degree of mixing of land uses. Therefore, assessing the suitability of mixing these two neighborhoods can be a good guide for urban planning in Baneh. The results show that the mixing of land uses in neighborhood 6 is more than neighborhood 5 and consequently the production of travel within neighborhoods of area 6 is more than area 5. Also, the rate of out-of-district trip production in neighborhood 5 with less user mixing was higher than the rate of out-of-district neighborhood 6 in terms of mixed use. Therefore, the main focus of planning in Neighborhood 5 should be to increase land mixing, and in Neighborhood 6, maintaining and enhancing land mix quality should be considered.