آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

با عنایت به توسعه و گسترش گرافیک محیطی در سطح فضاهای عمومی شهر، مطالعه حاضر به بررسی نگرش مردم منطقه 19 شهر تهران نسبت به وضعیت نقاشی های دیواری پرداخته است. برای بررسی نگرش افراد از نظریه «محرک پاسخ» استفاده گردیده، که تحت تأثیر سه فرایند میزان توجه (دقت)، وضعیت ادراک و میزان پذیرش می باشد. در این میان نیز می توان آثار عملکردی، زیباشناختی و هویت بخشی را برای نقاشی های دیواری متصور بود تا از این طریق بتوان نگرش مخاطبان شهری نسبت بدین پدیده را سنجید. برای انجام این پژوهش از روش پیمایش استفاده شده و جامعه آماری آن را کلیه مردم ساکن در منطقه 19 در سال 1394 تشکیل می دهند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران حدود 500 نفر محاسبه شده و شیوه نمونه گیری دومرحله ای می باشد. نتایج حاصل نشان می دهد طراحی نقاشی ها با موضوع طبیعت و زندگی شهری بیش از سایر نقاشی ها در حال افزایش هستند؛ میزان توجه (دقت) به نقاشی و میزان پذیرش نقاشی نقش بسزایی بر آثار عملکرد، هویتی و زیباشناختی نقاشی ها دارد؛ گر چه در این میان سهم فرایند پذیرش به مراتب بیش از میزان توجه، می باشد. همچنین ادراک افراد از نقاشی های دیواری در قالب مضامین «ادراک نوستالوژیک» (بیشتر نقاشی های شهدا و جنگ و مسئولان)، «ادراک هویت بخش دینی» (بیشتر نقاشی های مذهبی) و «ادراک منتقدانه» (سایر نقاشی ها) مورد تحلیل قرار گرفته است.

The Attitude of Tehran’s Citizens regarding Wall Paintings throughout the City: An Empirical Study of Disctrict 19

The present study investigates the attitude of the people of Tehran (District 19) towards wall painting depicted in the public spaces of city.The theory of stimulus-response was used to examine people's attitudes. The conceptual model had three processes: attention, accuracy, and acceptance. Also, the functional, aesthetic, and identity effects of wall paintings were evaluated. A survey was used and the population of the study consisted of residents of District 19 in the year 2015/16. The sample size of 500 was calculated through the Cochran formula and a a two-stage sampling method was implemented. The results of the study show an increase in paintings of "Nature and Urban Life" more than any other theme. Attention and perception of wall paintings play an important role on the functional, identity, and aesthetic effects. Of course, the impact of perception component is more than attention. People's perceptions of wall paintings have been analyzed in three themes: "Nostalgic perception" (mainly wall paintings of martyrs, war, and officials), "religious identity perception" (mainly of religious paintings), and "critical perception" (other wall paintings).

تبلیغات