آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

هدف از این پژوهش ارائه الگوی رهبری دانش گرا در جهت دوسوتوانی سازمانی است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی می باشد که به روش پیمایشی انجام شده است. همچنین این پژوهش از نظر هدف، توسعه ای- کاربردی است. جامعه آماری پژوهش جهت آزمون الگو، ۱۹۳۵۸ نفر از کارکنان بخش اداری سازمان های خدمات بهداشتی درمانی استان کرمان هستند که حجم نمونه 586 نفر بر اساس 5 تا 10 برابر تعداد سؤالات پرسشنامه در نظر گرفته شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه-های رهبری دانش گرا و دوسوتوانی سازمانی هستند. یافته های پژوهش ضمن تأیید الگوی پیشنهادی، نشان داد که رهبری دانش گرا و ابعاد آن (جهت یابی یادگیری، ایجاد فضای حمایتی از یادگیری، حمایت از فرایند یادگیری در سطح فردی و گروهی، عمل در نقش الگو، آموزش دانش گرا، ادغام دانش و نوآوری، تحریک انتشار دانش، مهارت های رهبری، حمایت از تسهیم دانش، ارزیابی عملکرد بر مبنای تسهیم دانش و پاداش مبتنی بر تسهیم دانش) بر دوسوتوانی سازمانی تأثیر مثبت دارند و از بین این ابعاد، تأثیر بُعد پاداش مبتنی بر تسهیم دانش بر دوسوتوانی سازمانی بیشتر از سایر ابعاد بوده است.

Providing a Model of Knowledge Oriented Leadership in the Direction of Organizational Ambidexterity

The purpose of this study is to provide a model of knowledge oriented leadership in the direction of organizational ambidexterity. The present study is descriptive and correlational which has been done by survey method. Also In terms of purpose, this study is developmental- applied research. The statistical population of the study to test the model is 19358 employees of health care service organizations in Kerman province that the sample size of 586 people is based on 5 to 10 times the number of questions in the questionnaire. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistical methods have been used and the tools of data collection are knowledge oriented leadership questionnaires and organizational ambidexterity. The research findings while confirming the proposed model, showed that are knowledge oriented leadership and some of its dimensions (learning orientation, creating a supportive environment for learning, supporting the learning process at the individual and group level, acting as a role model, knowledge-oriented education, integration of knowledge and innovation, stimulating knowledge dissemination, leadership skills, supporting knowledge sharing, evaluating performance based on knowledge sharing and rewards based on sharing of knowledge) have a positive effect on organizational ambidexterity and among these dimensions, the effect of reward dimension based on knowledge sharing on organizational duality is greater than other dimensions.

تبلیغات