آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

دین مدعی جامعیت نسبت به همه عرصه های زندگی و پاسخگویی به نیازهای بشر تا روز قیامت است. اگر در عصر تشریع، نیازهای فکری مردمان با ارائه استدلالاتی ساده و روان پاسخ می گرفت اما دین برای اعصار بعد نیز ذخایر پنهانی داشت که شکافندگان علم دین یعنی صادقین؟عهم؟ متناسب با نیازهای فکری جدید به آشکار کردن این گنجینه های نهان پرداختند. باور به غنای دین، ما را نیز به این باور رسانده است که دین برای عصر ما نیز جوابگو است؛ عصری که در آن، ما نیاز به ارائه نظامات دینی برای عرصه های مختلف زندگی هستیم. این دغدغه سال ها است که اندیشمندان دینی را به تلاش های پردامنه ای کشانده و این نوشته کوتاه می کوشد تا گزارشی اجمالی از این جنبش علمی ارائه دهد. کوتاهی فرصت و فرودستی نویسنده، این گزارش را محدود به مشهورترین رویکردها و با تأکیدی خاص بر حوزه تخصصی راقم این سطور یعنی اخلاق و تربیت همراه کرده است. گزارش با ارائه رویکردی تازه و متفاوت در عرصه نظام سازی دینی به پایان می رسد که شاید با نقد ناقدان بتواند به گامی پیشتر در این عرصه خطیر بیانجامد.

Approaches in designing religious systems with emphasis on ethics and education

Religion claims comprehensiveness in all areas of life and response to human needs until the Day of Judgment. If in the era of legalization, the intellectual needs of the people were answered by presenting simple and fluent arguments, but religion had hidden reserves for the later ages as well. Believing in the richness of religion has also led us to believe that religion is also an answer for our era; An era in which we need to provide religious systems for different areas of life. This concern has led religious thinkers to extensive efforts for years, and this short article tries to provide a brief report of this scientific movement. The lack of time and the inferiority of the author have limited this report to the most famous approaches and with a special emphasis on my specialty, which is ethics and education. The report ends by presenting a new and different approach in the field of religious system building, which may lead to a step forward in this difficult field with the criticism of critics.

تبلیغات