طراحی و اعتبارسنجی مدل رهبری دانشی در شرکت های دانش بنیان ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی مدل رهبری دانشی در شرکت های دانش بنیان ایران بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی-پیمایشی و از نظر نوع داده ها آمیخته (کمی و کیفی با رویکرد پدیدارشناسی) است. جامعه آماری در بخش کیفی (بخش مصاحبه) 12 نفر از مدیران شرکت های دانش بنیان با روش نمونه گیری گلوله برفی و پس از اشباع نظری انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش 7 مرحله ای کلایزی استفاده گردید. نتایج این بخش حاکی از استخراج 209 کد در ابتدا بود که با توجه به تحلیل های صورت گرفته تجارب زیسته مدیران شرکت های دانش بنیان ایران در زمینه رهبری دانشی شامل: 4 بعد اصلی (شامل: هدفگذاری، سیاستگذاری های آموزشی، سیاستگذاری های حمایتی، سیاستگذاری های عملکردی)، 8 مولفه ( تعالی فردی، فرابالندگی سازمانی، , ...) با توجه به مفاهیم صورت بندی شده استخراج گردید. در بخش کمی از روش توصیفی پیمایشی استفاده گردید.جامعه آماری شامل کلیه مدیران شرکت های دانش بنیان بودند که با استفاده از جدول مورگان360 نفر حجم نمونه تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه حاصل از بخش کیفی استفاده گردید که پایایی بر پایه ضریب آلفای کرونباخ 91/0 بدست آمد. همچنین به منظور بررسی مناسبت مدل از روش تحلیل عاملی تاییدی (CAF) با رویکرد کوواریانس محور از نرم افزار AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد تمام مدل رهبری دانشی از برازش و اعتبار مناسبی برخوردار است و تما می متغیر های بدست آمده می توانند در طراحی مدل نهایی مورد توجه باشند.Design and validation of knowledge leadership model in Iranian knowledge-based companies
The purpose of this research was to design and validate the model of knowledge leadership in Iran's knowledge-based companies. The research method is applied in terms of purpose and descriptive survey in terms of data collection and mixed method (quantitative and qualitative with phenomenological approach) in terms of data type. The statistical population in the qualitative section of 12 managers of knowledge-based companies was selected and investigated by snowball sampling method and after theoretical saturation. The 7-step Colaizy method was used to analyze the data. The results indicated the extraction of 209 codes in the beginning, which according to the analysis of the lived experiences of managers of knowledge-based companies in Iran in the field of knowledge leadership, including: 4 main dimensions (including: goal setting, educational policies, support policies, functional policies), 8 The component (including: individual excellence,...) was extracted according to formulated concepts. In order to evaluate the findings of the research in the qualitative part, the qualitative form (Guba and Lincoln method) and the quantitative form of the Holesti coefficient (0.898) and the relative content validity coefficient (CVR) were used. In the quantitative part, a descriptive survey method was used. The statistical population in this part included all managers of knowledge-based companies, who were selected by simple random sampling method to determine the sample size of 360 people using Morgan's table. The results showed entire knowledge leadership model has a good fit and validity and all the obtained variables can be considered in the design of the final model.