آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

هدف این پژوهش واکاوی و قضاوت درباره نسبت مدارس تیزهوشان با عدالت اجتماعی است. برای رسیدن به این هدف با روش تحلیل مفهومی، مفهوم عدالت توزیعی بررسی و ملاک های مناسب آن برای توزیع خیر تربیت مدرسه ای (رسمی و عمومی) تبیین شد. بر اساس نتایج این تحلیل، شرط توزیع برابر فرصت ها به نحو مقدم و شرط استحقاق به نحو مؤخر به عنوان شرط لازم و کافی برای تحقق عدالت توزیعی در تربیت مدرسه ای صورت بندی شد. مدارس استعدادهای درخشان بر اساس این دو شرط و به دلیل توجه به تیزهوشی به عنوان شرط مقدم، بدون لحاظ کردن برابری فرصت ها، ناعادلانه بوده و پیشنهادشده است که این مدارس از دوره عمومی (پایه اول تا پایه نهم) حذف شوند.

A Critique of the Talented Schools from the Perspective of Distributive Justice

The purpose of this study is to investigate and judge the relationship between gifted schools and social justice. To achieve this goal, the concept of distributive justice was studied analytically and its appropriate criteria for the distribution of good school education (formal and public) were examined. As a results of this study, two necessary and sufficient conditions for the realization of distributive justice in school education were formulated. The first is the condition of equal distribution of opportunities as a the prerequisite condition, and the second is the condition of entitlement as the sufficient and final condition.Based on these two conditions, we found that due to the adoption of intelligence as the prerequisite condition without considering equal access to school education opportunities, gifted schools are unfair and it is suggested that these schools be excluded from the general education period (first to ninth grade), that is, from the first elementary level to the end of junior high school level).

تبلیغات