آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۲

چکیده

زمستان سال 1398شمسی وسال2020میلادی،درایران وجهان با پدیده ای جدید وغافلگیرکننده به پایان رسید.شیوع ویروس کرونا ،اما با پایان زمستان ؛ این پدیده متوقف نشد بلکه با عالمگیر شدن این ویروس،وضعیت جهان وارتباطات انسانی، دگرگون شد.قرنطینه شدن افراد دربیشتر کشورها ودیجیتالی شدن ارتباطات بدون شناخت پدیده کرونا ، وعدم یا کمبود سوادرسانه ای افراد دراستفاده از فضای مجازی ، ازمهمترین دلایل عدم توفیق نهایی جوامع درکنترل قطعی بیماری بوده است.هدف این تحقیق، شناخت پدیده کرونا وارائه الزامات سوادرسانه ای برای متوقف کردن چرخه انتشار وواگیری ویروس کرونا(کووید-19) است. دراین تحقیق اازروش تحلیل مضمون استفاده شده است. با انجام مصاحبه ساخت نیافته با 15تن ازکارشناسان حوزه سوادرسانه ای درایران الزامات سوادرسانه ای را برای پیشگیری از پدیده کرونامشخص کرده ایم. نتایج تحقیق نشان دادکه6 مضمون اصلی و10 زیر مضمون درپدیدارشناسی کرونا وجود دارند.مضامین اصلی وفرعی شامل: 1-افزایش دانایی انسان ها2-حکومت ها وکرونا با دوزیرمضمون:محدودیت دمکراسی وحفظ دموکراسی،3-تغییرکسب وکارهابا دوزیرمضمون:کسب وکارحضوری وکسب وکارمجازی،4-دین وعبادت با چهار مضمون فرعی:عبادت مجازی،زیارت مجازی،سوگواری مجازی،اعیادمجازی مذهبی ، 5-خلق معناهای جدیدو6--تغییر فاصله اجتماعی. الزامات سوادرسانه ای برای کاهش ویا توقف شیوع ویروس کرونا(عبارتنداز:1-ضرورت ارتباطات مجازی،2-کاهش رفت وآمد ،3-کاهش هزینه ها،4-کاهش دیدارهای حضوری،5-استفاده ازفضای مجازی و4-آموزش محتوای پیشنهادی با 20 دستورالعمل برای سوادرسانه ای که عمدتا بررعایت فاصله اجتماعی تاکیددارند.

Socio-cultural implications of Corona from the perspective of thinkers

The winter of 1398 AD and the year 2020, in Iran and the world, ended with a new and surprising phenomenon. Coronavirus outbreak, but with the end of winter; This phenomenon did not stop, but with the spread of the virus, the state of the world and human relations changed. This study aimed to identify the corona phenomenon and to provide media literacy requirements to stop the spread of the coronavirus (Covid-19). In this research, the method of Thematic analysis has been used. By conducting a non-structured interview with 15 experts in the field of media literacy in Iran, we have identified media literacy requirements to prevent the coronary phenomenon. The results showed that there are 6 main themes and 10 sub-themes in Corona's phenomenology. Religion and worship with four sub-themes: virtual worship, virtual pilgrimage, virtual mourning, religious virtual holidays, 5. Creating new meanings and 6 - changing social distance. Media literacy requirements to reduce or stop the spread of coronavirus include 1- the need for virtual communication, 2- reduction of traffic, 3- reduction of costs, 4- reduction of face-to-face meetings, 5- use of cyberspace, and 4- training of suggested content with 20 instructions For media literacy that mainly emphasizes social distance.

تبلیغات