بررسی رویکردهای مختلف به قاعده ی نفی سبیل و دلالت های آن در موضوع پیام رسان های مالی بین المللی و مقایسه راهکارهای جایگزین سوئیفت در جهت تحقق این قاعده (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بعد از انقلاب اسلامی و ادامه یافتن رویکرد خصمانه دشمنان ایران و انقلاب به خصوص ایالات متحده، ایران نیز می بایست در تمامی عرصه ها خود را آماده مقابله و دفاع می کرد. در عرصه اقتصادی، ایالات متحده در همان سال های اول انقلاب، ایران را زیر فشار تحریم های خود (تحریم های اولیه) قرار داد، تحریم های فراسرزمینی علیه ایران را نیز از سال 1984 آغاز کرد که به دلیل وجود موانع حقوقی از سال 1996 ترتیب اثر یافت. با وجود این عمده تحریم های ایران از سال 2010 وضع شد و نظام پولی و مالی خصوصاً بانک های ایرانی و بانک مرکزی ایران یکی پس از دیگری به لیست تحریم ها اضافه شدند. پیامرسان سوئیفت با ثبت دقیق اطلاعات تراکنش های مالی به تسهیل مبادلات تجاری بین المللی کمک می نماید. دسترسی آمریکا به دیتاسنتر غیراروپایی سوئیفت و اشراف بر تمامی تراکنش های مالی بین المللی ایران، امکان اعمال تحریم ها و شناخت برخی از گلوگاه های موجود جهت دورزدن تحریم ها را تسهیل کرده است. بنابراین سوئیفت را می توان به عنوان مهم ترین ابزار در دست ایالات متحده جهت نظارت بر تحقق و اعمال تحریم های خصمانه علیه ایران دانست. در مقاله پیش رو که مبتنی بر روش تحلیلی-کتابخانه ای نگاشته شده است، قصد داریم ضمن بررسی رویکردهای مختلف به قاعده نفی سبیل، نشان دهیم در کدام نگاه استفاده از پیامرسان های متمرکز مالی بین المللی از جمله سوئیفت، می تواند منجر به نقض قاعده نفی سبیل شده و در ادامه با بررسی ویژگی های پیامرسان های غیرمتمرکز، مبتنی بر فناوری دفترکل توزیع شده (DLT) مانند بلاکچین، نشان خواهیم داد چطور این پیامرسان ها با جلوگیری از اشراف و نظارت ایالات متحده، به اجرای قاعده نفی سبیل در روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران کمک می نماید.Scrutiny different approaches to the Nafisabil rule and its implications for international financial messagers and comparing alternative Swift solutions to meet this rule
After the Islamic Revolution and the continuation of the hostile approach of the enemies especially the USA, Iran also had to prepare and confront in all areas. In the economic sphere, the USA in the first years of the revolution put Iran under the pressure of its sanctions, and began extraterritorial sanctions against Iran in 1984, which took effect in 1996 due to legal obstacles. However, most of Iran's sanctions were imposed in 2010, and the monetary and financial system, especially Iranian banks and the Central Bank of Iran, were added to the sanctions list. Swift messengers help facilitate international business transactions by accurately recording financial transaction information. US access to Swift's non-European data center and oversight of all of Iran's international financial transactions have facilitated the imposition of sanctions and the recognition of some bottlenecks to circumvent sanctions. Therefore, Swift can be considered as the most important tool in the hands of the USA to monitor the implementation and exertion of hostile sanctions against Iran. This article, which is based on the analytical-library method written, we intend to evaluation different approaches to the Nafisabil rule, to show in which view the use of centralized international financial messengers, including Swift, can lead to a violation of the Nafisabil rule. Characteristics of decentralized messengers, based on DLT such as blockchain, we will show how these messengers help to implement the Nafisabil rule in the trade relations of the Islamic Republic of Iran by preventing the aristocracy and supervision of the USA.