بررسی انتقادی تقسیم عوالم و موجودات به جسمانی و مجرد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
تقسیم عوالم هستی و موجودات به مجرد و مادی از تقسیمات موردقبول فلاسفه اسلامی است؛ درحالی که اشکال های فلسفی مهمی بر آن وارد است؛ به گونه ای که این اشکالات به ابداع نظریه ای نوین منجر می شود. این پژوهش مبتنی بر روش جمع آوری اطلاعات، تحلیل آن و مقارنه آرا است. برای نگاه انتقادی به تقسیم عوالم به مادی و مجرد نیاز است در ابتدا براهین اثبات مجردات ازطریق خصوصیات موجودات جسمانی بررسی شود. پس از آن، نقش شیخ اشراق در تقسیم بندی عوالم و کشف عالم مثال تنقیح شود تا در پی آن ارکان اساسی نقد تقسیم بندی عوالم به مادی و مجرد بررسی شود. نگاه انتقادی به تقسیم عوالم به مادی و مجرد موجب می شود نزاع مهمی که میان حکما و متکلمان درباب جسمانیت یا تجرد ملائکه مطرح شده، برطرف شود. نگارندگان بر این عقیده هستند که باید برای حل فلسفی نزاع حکما و متکلمان، تقسیم موجودات و عوالم به مادی و مجرد را کنار گذاشت و درصدد تبیین صحیح جسمانیت و تجرد موجودات و عوالم بود.Critical Study of the Division of Worlds and Beings into Physical and Abstract
The division of the worlds of beings and beings into abstract and material is one of the accepted divisions of Islamic philosophers, while it has important philosophical forms, so that these problems lead to the invention of new theories. This research is based on the method of data collection, analysis and comparison of votes. To look critically at the division of worlds into material and abstract, it is necessary to first examine the proofs of abstraction through the characteristics of physical beings, then the role of Sheikh Ishraq in dividing the worlds and discovering the world of example is revised. The classification of the worlds into material and abstract should be examined. A critical view of the division of the worlds into material and abstract causes the important conflict between the sages and theologians regarding the corporeality or celibacy of angels to be resolved. The authors are of the opinion that in order to philosophically resolve the conflict between the sages and theologians, the division of beings and worlds into material and abstract should be abandoned and the correct explanation of the physicality and abstraction of beings and worlds should be sought.