بررسی تاریخی ورود امام حسن عسکری(ع) به گرگان و اعتبارسنجی قدمگاه منسوب به ایشان (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
بررسی تاریخی سیره و زندگانی اهل بیت(ع)، یکی از روش های سنجش باورهای شیعیان و پاس داشت آن در برابر اندیشه ها و برداشت های ناصواب است. قدمگاه منسوب به امام حسن عسکری(ع) در شهر گرگان که در دوره معاصر بنا گردیده، مستند به روایتی است که بر پایه آن، شخصی به نام جعفربن شریف جرجانی خدمت امام عسکری(ع) رسید و حضرت به او وعده داد که به جرجان می آید و این وعده، با طیّ الأرض حضرت در تاریخ موعود محقق گشت. مقاله پیش رو که به بررسی تاریخی این رویداد پرداخته است، نشان می دهد که در باره ورود امام(ع)به گرگان، تنها بعضی از آثاری که کرامات اهل بیت(ع) را نقل کرده اند، در ضمن روایت مذکور، به این موضوع اشاره کرده اند و هیچ یک از دیگر عالمان و مورخان مسلمان، این موضوع را بیان ننموده اند. بر این اساس، با توجه به عدم قدمت بنای موجود و ضعف سندی روایت و حتی سازگار نبودن جغرافیایی مکان مذکور در روایت با مکان بنای قدمگاه و نیز با در نظر گرفتن شرایط حاکم در زمان امام عسکری(ع)، اصالت مکان مورد بحث قابل اثبات نیست.Historical Investigation of the Arrival of Imam Hasan Askari (A.S) in Gorgan and Validation of the Footprint Attributed to Him
The historical study on the life of the Ahl al-Bayt is considered as one of the methods of evaluating the beliefs of Shiites and guarding it against the incorrect thoughts and perceptions. The footprint (qadamgah) attributed to Imam Hassan Askari (A.S) in the city of Gorgan is documented in a tradition based on which a person named Jafar ibn e- Sharif e- Jorjani visited Imam Askari (A.S) and that Holiness promised him that he would come to Jorjan, and this promise was fulfilled in the promised date by Imam’s folding up of the earth miraculously. The following article, which deals with the historical investigation of this event, shows that only some of the works quoted the virtues of Ahl al-Bayt have narrated this issue, and none of the other scholars and Muslim historians have referred to it. Based on this, due to the lack of antiquity of the existing place and the weakness of the narration's document, even the geographical incompatibility of the place mentioned in the narration with the real location of the footprint, and considering the predominant conditions at the time of Imam Askari (A.S), the authenticity of the place in question cannot be proven.