آسیب شناسی فرهنگی جشنواره فیلم فجر از منظر سینمای تمدنی: مطالعه موردی چهلمین دوره (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
فیلم های سینمای ایران، به ویژه آثار ارائه شده در جشنواره فیلم فجر، عمدتاً پیشرو «در مقام کشف و نمایش» مسائل و معضلات جامعه هستند و کم تر به منزله هنر پیشرو «در مقام راهگشایی» عمل می کنند. در ایران، چندان به موضوع راهبردی سینمای تمدنی پرداخته نشده است؛ سینمایی که می تواند در سه بُعد انگیزه هنرمندان سینما، محتوای فیلم ها و نیز توجه به ظرفیت های مغفول نزد مخاطبان، افق و مسیر آینده سینما را وسعت بخشد و تعمیق کند. این مقاله با استفاده از روش های دلالت پژوهی و تحلیل مضمون قیاسی به واکاوی مؤلفه های ضروری سینمای تمدنی و نیز انحراف از معیارها در فیلم های جشنواره فجر(با نمونه گیری هدفمند از میان فیلم های چهلمین دوره) پرداخته است. به این منظور، از رویکرد نظری «حیات معقول» برای نشان دادن مصادیق آسیب های فرهنگی استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند که جشنواره فیلم فجر که به نام انقلاب اسلامی برگزار می شود، با سینمای تمدنی فاصله دارد. برخی اِعراض های صریح از قواعد فقهی نیز هم در سیاست گذاری جشنواره و هم در فرآیند تولید، انتخاب و نمایش آثار قابل شناسایی هستند. بعضی عوامل سیاسی و بینشی از مهم ترین موانع استمرار سینمای تمدنی معرفی شده اند. همچنین، مقاله در تلاش است تا رسالت هنرمندان جشنواره را نسبت به وظیفه فراملّی و برون-مرزی شان در سطح جهان اسلام(و به دنبال اهداف تمدنی مندرج در بیانیه گام دوم) نشان دهد.Cultural pathology of Fajr Film Festival from the perspective of the Civilizational Cinema: A case study of the 40th period
Iranian cinema films, especially the works presented at the Fajr Film Festival, are mainly pioneers "in the position of discovery and screening" of society's problems and dilemmas, and less often act as the leading art "in the position of providing the solutions". In Iran, little attention has been paid to the strategic issue of civilizational cinema; the cinema that can broaden and deepen the future horizon and direction of cinema in three dimensions: the motivation of cinema artists, the content of films, and the attention to the neglected capacities of the audience. This article uses semantic research method and deductive thematic analysis to analyze the essential components of civilizational cinema and also deviates from the criteria in Fajr Festival films (by purposeful sampling among the films of the 40th period). For this purpose, the theoretical approach of "reasonable life" has been used to show examples of cultural harms. The findings show that the Fajr Film Festival, which is held in the name of the Islamic Revolution, is far from a civilizational cinema. Some explicit deviations from the rules of jurisprudence can be identified both in the policy-making of the festival and in the process of production, selection and display of works. Some political and insightful factors have been introduced as the most important obstacles to the continuation of civilizational cinema. Also, the article seeks to show the mission of the festival's artists towards their transnational and exterritorial duty in the Islamic world.