کلید واژه ها: گردشگری فرهنگ هویت فرهنگی

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۵۳ - ۵۴
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۹۱۴

چکیده

صحبت از گردشگری به عنوان یک صنعت در قالب محورهای توسعه، همواره با گمانه زنی های بسیاری روبرو بوده است. مخالفت با این رویکرد به مخدوش شدن فرهنگ و هویت فرهنگی جامعه تأکید می کند. از این رو دیدگاه های مختلف نشان می دهند ماهیت سفر و گردشگری و از سوی دیگر هویت فرهنگی نیاز به تحلیل عمیق تری دارد. مسیری که تا به امروز طی شده است نمی تواند معیار اصلی صحت و درستی فعالیت ها باشد. لذا با بررسی عمیق ماهیت گردشگری و از سوی دیگر هویت فرهنگی، مطالعه اهداف هر دو و همچنین چشم انداز آن ها، این دیدگاه حاصل می شود که گردشگری و فرهنگ، پدیده های فطری انسانی هستند که هر دو ماهیت هویت انسانی را جستجو می کنند. گردشگری و فرهنگ ریشه در ارزش ها و وجود معنوی انسانی دارند که نیازمند بازاندیشی هستند تا در جایگاه صحیح خویش محقق شوند. بنابراین در میان سویه های گوناگون ارتباط میان گردشگری و هویت فرهنگی، می توان با بسترسازی و ایجاد نگاهی متفاوت به هویت فرهنگی و از سوی دیگر گردشگری، همسویی میان آن ها برقرار کرد.

Tourism and Cultural Identity: Multi-Aspect Perspectives

Tourism as an industry serving as an axis of development has always brought many speculations. Opposing this approach undermines the culture and cultural identity of society. For this reason, various perspectives have focused on the nature of travel and tourism. However, cultural identity requires more in-depth analyses. The path taken so far cannot serve as a touchstone for verifying relevant activities. Thus, a profound review of the nature of tourism, cultural identity, and the objectives of both and their visions, engenders the perspective that tourism and culture are inherent human phenomena that both search for the human’s identity nature. Tourism and culture have roots in human’s spiritual values that warrant rethinking so that they meet their proper stations. Therefore, in respect of various aspects of the relationship between tourism and cultural identity, some consistency can be established between the two by providing a context and creating a different perspective on cultural identity and tourism.

تبلیغات