آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

هدف : ازدواج و بهزیستی در مراحل مختلف زندگی دو پدیده در هم تنیده هستند.  آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب برای تصمیم گیری مناسب به نظر می رسد عناصری حیاتی در تامین بهزیستی روان شناختی برای زوج های جوان هستند. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش ازدواج موفق و آموزش نظریه انتخاب بر بهزیستی روان شناختی زوج های جوان انجام شد. روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی با سه گروه و در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری است. جامعه آماری پژوهش شامل زوج های تازه عقد کرده بودند (بین یک تا شش ماه گذشته از عقد ازدواج) که به مراکز مشاوره در شهر اصفهان در تابستان 1398 مراجعه کردند. از جامعه آماری مورد اشاره 45 زوج از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در  دو گروه آزمایش (هر گروه 15 زوج) و یک گروه کنترل (15 زوج) گمارده شدند. از پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (1980)  استفاده شد. گروه آموزش ازدواج موفق مطابق با پکیج خانبانی (2019) و گروه آموزش نظریه انتخاب مطابق با نظریه انتخاب گلاسر (2000) هر یک طی 5 جلسه  90 دقیقه ای و هفته ای یک جلسه تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت  نکرد. داده ها از طریق آزمون خی دو، تحلیل واریانس اندازه های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار اس پی اس اس، نسخه 25 تحلیل شد. یافته ها : نتایج نشان داد، آموزش ازدواج موفق بر بهزیستی روان شناختی زوج های جوان موثر بود (01/0>P ).  همچنین بر اساس نتایج، آموزش نظریه انتخاب بر بهزیستی روان شناختی زوج های جوان دارای تاثیر معناداری نبود (05/0<P). مقایسه دو روش نشان داد، آموزش ازدواج موفق بر بهزیستی روان شناختی نسبت آموزش نظریه انتخاب موثرتر بود. نتیجه گیری : آموزش ازدواج موفق برای ارتقاء بهزیستی روان شناختی زوج های جوان، از زمره آموزش های احتمالی است که می تواند برای زوج های جوان مد نظر قرار گیرد.  

Comparison of the Effectiveness of Successful Marriage Training and Choice Theory Training on Psychological Wellbeing of Young Couples

Purpose : Marriage and well-being are two intertwined phenomena at different stages of life. Successful marriage training and choice theory training in making the right decisions it seems are vital elements in providing psychological well-being for young couples. This research was administered with the aim of comparison of the effectiveness of successful marriage training and choice theory training on psychological wellbeing of young couples. Methodology : The research method is semi-experimental with three groups in three stages: pre-test, post-test and follow-up. The statistical population of the study included newly married couples (between one to six months after marriage) who referred to counseling centers in Isfahan in the summer of 2019. From the statistical population, 45 couples were selected through purposive sampling and randomly assigned to two experimental groups (15 couples in each group) and control group (15 couples). The short form of Ryff (1980) psychological wellbeing Questionnaire was used to measure the dependent variable. Successful marriage training group according to the needs of couples to know each other and choice theory training group according to Glasser (2000) choice theory trained each for 5 sessions of 90 minutes and one session per week and the control group did not receive any training. Data were analyzed by chi square, repeated measures analysis of variance and Bonferroni post hoc test by SPSS software, version 25. Findings : The results showed that successful marriage training is effective on the psychological well-being of young couples (P <0.01). Also, based on the results, choice theory training did not have a significant effect on the psychological well-being of young couples (P <0.05). Comparison of the two approach showed that successful marriage training was more effective on psychological well-being than choice theory training. Conclusion : Successful marriage education for Upgrade the psychological well-being of young couples is one of the possible approach trainings that can be considered for young couples.

تبلیغات