آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

جرم ناشی از نفرت به جرائمی اطلاق می شود که برخاسته از پیش داوری، تعصب یا نفرت نسبت به خصوصیات (موردحمایت) بزه دیده از قبیل نژاد، مذهب، ملیت، قومیت یا هویت جنسیتی باشند. یکی از ایرادات نظام کیفری ایران، فقدان سیاست جنایی تقنینی معین در قبال افراد تراجنسی است. در پژوهش حاضر پرسش اصلی آن است که آیا رفتارهای مجرمانه علیه افراد تراجنسی می تواند به عنوان گونه ای خاص از جرائم ناشی از نفرت در نظام کیفری کنونی شناسایی شود و در این صورت توجیه آن بر مبنای اندیشه امام خمینی چگونه است؟ بدین منظور تلاش شده است با روش توصیفی - تحلیلی  این موضوع با رویکردی بر اندیشه امام خمینی بررسی شود. در این رابطه سیره عملی امام خمینی تسامح صفر نسبت به تراجنسی ها نیست؛ بلکه رویکرد امام در اندیشه و عمل، حمایت حداکثری از تراجنسی ها و مساعدت در رفع موانع قانونی پیش روی آن هاست. این رویکرد حمایتی می تواند از تجویز فقهی-حقوقی تغییر جنسیت در تراجنسی ها تا حمایت از ایشان در مراحل پسابزه دیدگی تسری یابد؛ چراکه تراجنسی ها به نوعی بزه دیدگان بالقوه یا به تعبیری دقیق تر «بزه دیده پنهان» به حساب می آیند. درنتیجه می توان گونه ای سیاست جنایی افتراقی شامل حمایت کیفری تشدیدی (حمایت کیفری توأم با کیفیات مشدده) در قبال این بزه دیدگان اعمال کرد.    

Feasibility Study of Legislative Support of Transgender Victims in Hate Crimes with an Approach based on Imam Khomeini’s Views

Hate crime is a term attributed to the crimes resulting from prejudice or hatred on the basis of qualities (under support) such as race, religion, nationality, ethnicity, or sexual orientation. A fault with Iran’s penal code is this that it lacks a specified legislative criminal policy for the transgender individuals. In this paper, the principle question is whether criminal acts against transgender people can be identified as a certain type of hate crime in current penal system or not. If yes, how it can be justified based on Imam Khomeini’s thoughts? We have tried to analyze the issue with a descriptive-analytical method with an approach based on Imam Khomeini’s views. In this connection, Imam Khomeini’s practical conduct is not zero tolerance toward transgender people; rather his approach, in word and action, entails maximum support of the transgender people and supporting any move to remove legal obstacles before them. Such supportive approach can be extended from jurisprudential-legal prescription for gender transitioning in transgender people to supporting them in post-victimization period. This is because transgender people are counted among potential victims, or in more precise term, “hidden victims”. As a result, a sort of segregated criminal policy, including aggravating criminal support (criminal support along with aggravating circumstances) can be adopted toward these victims.

تبلیغات