جایگاه ولایت در مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امامت، اندیشه سیاسی مطلوب اسلامی از منظر تشیع است. محتوای اندیشه امامت، «ولایت» است. مفهوم ولایت هم در عصر حضور و هم در عصر غیبت امام معصوم، رابطه بین امام و ماموم، و یا حاکم و مردم را مشخص می کند. در صورت عملی شدن این رابطه، «نظام ولایت» شکل می گیرد. مکتب حاج قاسم، مکتب ولایت و مکتب قرآن است و او در تلاش بود تا مبانی فکری و عملی خود را با قرآن، سنت معصومین7 و اندیشه های امام خمینی; پیوند بزند. حاج قاسم در درجه اول عبد مخلص خداوند متعال بود و ولایت مداری او از سرچشمه عبودیت مخلصانه وی نشات می گیرد. او در انسان شناسی، خود را عبد و سرباز شناخته است. به همین دلیل حاج قاسم تمام همت خود را صرف دفاع از مسیر ولایت می کند و با این که به لحاظ سلیقه شخصی، نظامی بودن را با روحیات خود متناسب نمی داند؛ ولی به دلیل عمل به وظیفه سربازی و عبد بودن خود، جهاد در راه مولای خود را شغل اصلی خود انتخاب می کند. این مقاله در راستای مطالعه جایگاه ولایت در مکتب حاج قاسم سلیمانی، با استفاده از روش تحلیل محتوا، متن وصیت نامه شهید سلیمانی را به مثابه کامل ترین، معتبرترین و آخرین سند برجای مانده از آن شهید، مورد تحلیل کمی و کیفی قرار داده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که ولایت مداری پربسامدترین مفهوم موجود در مکتب شهید سلیمانی است. اگر مکتب حاج قاسم را به مثابه یک مثلث ترسیم کنیم، یکی از اضلاع آن ولایت مداری و دوضلع دیگرش خدامحوری و جهاد در راه خدا برای نجات مخلوق خدا است. به این ترتیب گرچه ولایت مداری یکی از اضلاع مکتب سه ضلعی حاج قاسم است، با این حال دو ضلع دیگر نیز به کمک همین ضلع و تحت رهبری آن امکان تحقق می یابند. بنابراین دال مرکزی مکتب حاج قاسم همان ولایت مداری است که این امر از دوران مبارزات او با رژیم طاغوت تا روز شهادتش در 13 دی ماه 1398بر تمام اندیشه و رفتار او حاکم بوده است.The position of the Vilayah in the school of Martyr Haj Qasim Soleimani
Imamate is a desirable Islamic political thought from the perspective of Shiism. The content of the Imamate idea is "Vilayah". The concept of Vilayah, both in the time of the presence and in the time of the absence of the Infallible Imam, defines the relationship between the Imam and the People. If this relationship is implemented, the "Vilayah system" will be formed.
The school of Hajj Qasim is the school of the Vilayah and the school of the Qur'an, and most of the sentences and speeches of this martyr of Islam are in fact a translation of the verses of the Qur'an and the basic principles proposed in the thought of Imam Khomeini. Hajj Qasim was first and foremost a sincere servant of God and for this reason he was able to achieve true mysticism. He considered himself mortal in this position and did not consider himself an independent being and a self-founded will, but he was a sincere servant who sought to discover the command of his master and to implement the will of his master, and in this way he did not give up. This feature was the main essence of Hajj Qasim's character and all other aspects of his personality were ruled by this dimension and for this reason he considered himself a soldier of God.
Haj Qasim's vilayah stems from this pure source that in anthropology he has considered himself a slave and a soldier. For this reason, Hajj Qasim devotes all his efforts to defending the path of the Vilayah, and although he does not consider military service to be in line with his morale in terms of personal taste; But in order to carry out his duties of servitude and military service, he chooses jihad in the way of his master, as his main job.
In order to study the position of the Vilayah in Haj Qasem Soleimani's school, this article has analyzed the text of Martyr Soleimani's will as the most complete, most valid and the last surviving document of that martyr, using content analysis method. The results of this study show that Vilayah is the most frequent concept in the school of Martyr Soleimani. If we draw the school of Hajj Qasim as a triangle, one of its sides is Vilayah and the other two sides are God-centered and jihad in the way of God to save God's creatures. Thus, although Vilayah is one of the sides of the Hajj Qasim triangular school, the other two sides can be realized with the help of this side and under its leadership. Therefore, the central signifier of Haj Qasim's school is the Vilayah, which has ruled over all his thoughts and behavior from the time of his struggles with the dictatorial regime until the day of his martyrdom on January 3, 2020.