آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

امروزه دلبستگی به عنوان سازهای تحولی و مؤثر بر رشد دانشجویان مورد توجه قرار گرفته است. در واقع دلبستگی به خدا نه تنها دانشجویان را در مسیر درست قرار میدهد بلکه آنها را در توانایی بازشناختن، اداره کردن و استفاده از هیجانهایشان یا به طور دقیقتر هوش هیجانیشان یاری میرساند. هدف پژوهش حاضر بررسی پیش بینی هوش هیجانی توسط کیفیت دلبستگی به خدا در بین دانشجویان غیر انتفاعی خیام در سال 96-97 بود. از این رو تعداد 362 پرسشنامه از طریق فرمول کوکران برای جامعهی معلوم تعیین گردید. لذا 370 پرسشنامه بین دانشجویان دختر و پسر توزیع شد که از این تعداد 362 پرسشنامه قابل قبول و به منظور تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. این پرسشنامه ها شامل پرسشنامه های کیفیت دلبستگی به خدا و هوش بار- ان بودند. به منظور تجزیه و تحلیل از نرم افزار spss و روش آماری رگرسیون خطی و چندگانه استفاده گردید. نتایج نشان داد که تمامی مولفههای کیفیت دلبستگی به خدا به غیر از اعتراض به جدایی بر هوش هیجانی درون فردی تأثیر گذار می باشد. در زمینه تأثیر اعتراض به جدایی، جوارجوئی، دید مثبت نسبت به خود و دید مثبت نسبت به خدا به عنوان مولفه های کیفیت دلبستگی به خدا بر هوش هیجانی بین فردی تأثیر گذار می باشد. در زمینه تأثیر مولفه های کیفیت دلبستگی به خدا تنها پایگاه ایمن و منبع آرامش به عنوان مولفه های دلبستگی به خدا بر مدیریت استرس تأثیر گذار می باشد. همچنین از بین مولفه های کیفیت دلبستگی به خدا تنها پایگاه ایمن و منبع آرامش بر خلق و خوی عمومی تأثیر گذار می باشد. از بین مولفه های کیفیت دلبستگی به خدا تنها اعتراض به جدایی، جوارجوئی، دید مثبت نسبت به خود بر سازگاری تأثیر گذار می باشد.

تبلیغات