یکی از مهم ترین عواملی که بقاء کسب وکارها را در محیط های پویا و متغیر امروزی تضمین می کند وجود راهبرانی بصیر، راهبردی ی ا ب ه عب ارت روش ن ت ر، رهب ران استراتژیک است که با الهام ویژگی های شخصیتی و ممتاز خود به توسعه و توانمندسازی افراد سازمان پرداخته و منبع اساسی در تحقق اثربخشی سازمانی در صنایع مختلف می باشد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رفتارهای رهبری استراتژیک بر اثربخشی سازمانی در شرکت های دانش بنیان ایرانی انجام گرفته است. روش انجام تحقیق حاضر بر مبنای هدف تحقیق از نوع کاربردی بوده و از نظر ماهیت از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شرکت های دانش بنیان ایرانی است که در زمان جمع آوری داده های تحقیق تعداد آنها بالغ بر 4551 شرکت می باشد. روش نمونه گیری استفاده شده در این پژوهش، روش نمونه گیری تصادفی طبقاتی است و نمونه مورد بررسی در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران، 354 شرکت به دست آمده که تعداد 354 پرسشنامه به صورت الکترونیکی میان این شرکت ها توزیع شده است و تعداد 175 پرسشنامه جهت تجزیه وتحلیل، جمع آوری شده است. روش جمع آوری داده ها بر اساس دو پرسشنامه سبک های رهبری MLQ (1995) و اثربخشی سازمانی پارسونز (1969) انجام گرفته است. تجزیه وتحلیل داده های پژوهش نیز از طریق مدل سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smart PLS در دو بخش مدل اندازه گیری و مدل ساختاری انجام پذیرفت. یافته های تحقیق حاضر نشان می-دهد که تأثیر رفتارهای رهبری نفوذ آرمانی و انگیزش الهامی بر اثربخشی سازمانی در شرکت های دانش بنیان ایرانی مثبت و معنی دار می باشد.