چکیده

مدیران موفق به یک باره به موفقیت نرسیده اند.آنها هم به مانند دیگر مدیران معمولی از ترفندها و نکات مدیران موفق استفاده کرده اند. تلاش برای بزرگ بودن به عنوان یک مدیر، باید در صدر لیست آرزوهای هر مدیری باشد. مدیران موفق و اصول و راز و رمز موفقیتشان همیشه الگوی دیگران بوده است.امروزه دانش علمی در قلمرو روان شناسی، روان شناسی اجتماعی و مردم شناسی و تجربه و کارورزی در شرایط گروهی و اجتماعی، به طور غیرمستقیم زمینه دستیابی به مهارت های ادراکی را فراهم می سازد. کنش و واکنش متقابل با مردم و حساسیت نسبت به انگیزه ها، انتظارات و رفتارهای آنان کمک می کنند تا شخص بتوانند علل و عوامل شکل دهنده ادراک انسان را بفهمند و کار کردن با مردم و اثرگذاری بر رفتار آنان را بیاموزند. مهارت های مورد نیاز مدیران را می توان به صورت فنی، انسانی و ادراکی طبقه بندی کرد. مهارت به توانایی های قابل پرورش شخص که در عملکرد و بقای وظایف منعکس می شود بنابراین منظور از مهارت توانایی به کار بردن مؤثر دانش و تجربه شخصی است. ضابطه اصلی مهارت داشتن، اقدام و عمل مؤثر در شرایط متغیر است.

تبلیغات