بازنمایی یکی از مفاهیم بنیادی در مطالعات رسانهای و راه و روشی است که از آن طریق، رسانهها حوادث و واقعیتها را نشان میدهند. در این روش کلمات، تصاویر، موسیقی و دیگر عناصر فیلم به مثابه نشانهای در نظر گرفته میشود که از طریق آنها معانی احتمالی متفاوتی را خلق میکند. هدف: پژوهش حاضر با هدف، تحلیل نشانهشناسی در نظامهای معنایی تحولات خانوادهدرصدد رمزگذاری مفاهیم معنادار است. روش پژوهش: در این پژوهش از آنجا که با تصاویر متحرک، موسیقی و کلام به عنوان متن رسانهای سروکار دارد، از روش کیفی با رویکرد نشانهشناسی برای بررسی نشانههای تصویری موجود در فیلم منتخب سینمایی استفاده کرده است. یافتهها: فیلم یک تحول بافتی عمیق در خانواده را مطرح ساخته است. از نظر رمزگان فنی نیز مشخص است که تمام عناصر طراحی فنی بیانگر دوگانه موجود بین زوجین است که منجر به اختلاف شده و این اختلاف در سطوح و مناسک اجتماعی متقابل زوجین نیز در یخش رمزگان اجتماعی آشکار است. نتیجهگیری: در نتیجه مفهوم اصلی فیلم از انسان امروزی که گویی در بافت اجتماعی سرزمین اش، نه آن قدر نسبت به فرهنگ و گذشته خودش وابستگی و اعتقاد دارد و نه اطلاع و علم لازم نسبت به جهان مدرن و لوازم زندگی مدرن و پسامدرن را دارد.