هدف از پژوهش حاضر معرفی تکنیک تحلیل پوششی دادهها به عنوان یکی از برترین تکنیکها در ارزیابی عملکرد و رتبهبندی واحدهای تجاری است. در همین راستا، در این پژوهش ابتدا تکنیک تحلیل پوششی دادهها به صورت تئوری معرفی گردید و سپس با ارائه یک مثال عددی نحوه کاربرد آن در ارزیابی عملکرد و رتبهبندی و همچنین چگونگی استفاده از آن در بهبود عملکرد ارائه شد. استفاده از این تکنیک میتواند شرایط مقایسه بهتر و ارزیابی عملکرد را به صورت نسبی فراهم کند. مدیران مؤسسات مختلف میتوانند با بهرهگیری از تکنیک مذکور نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی و عملکرد خود را برای افزایش توان رقابتی بهبود بخشند. علاوه بر مدیران، سرمایهگذاران، اعتباردهندگان و سایر افراد که در زمینه تجاری فعالیت میکنند نیز میتوانند از این تکنیک جهت انجام تصمیمات معقول و مناسب بهره گیرند