یکی از مسائلی که در حال حاضر در جامعه ایران از اهمیت زیادی برخوردار است، تنوع سـلیقهها و ذائقههای مـردم در حـوزههای مـختلف مـصرف است و هـمین امر باعث شـده تا بسیاری از جامعهشناسان مسأله مصرف را مبنایی برای تحلیل پیچیدگیهای جوامع امروزی قرار بدهند. لذا بنیان اصلی پژوهش، بررسی تنوع مصرف بر روی معرفهایی مثل فیلم، موسیقی و کتاب است و نیز به دنبال بررسی این مسأله است که آیا میزان سرمایهاجتماعی بر روی نوع مصرف در زمینههایی مثل فیلم، موسیقی و کتاب تأثیر معناداری دارد یا خیر؟ بدین منظور از روش پیمایش استفاده شده و جامعه آماری مورد مطالعه دانشجویان دانشگاه اصفهانند که به روش نمونهگیری طبقهای، تعداد 374 (با استفاده از آزمون کوکران) نفر انتخاب شدهاند. در این پژوهش با استفاده از آزمونهای آماری متناسب با سطح سنجش متغیرها مانند آزمون کیدو رابطه بین سرمایهاجتماعی و مصرف فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج حاصل از آنها به تأئید فرض صفر و رد فرض مقابل منجر شد به عبارت دیگر نتایج نشان داد که بین میزان سرمایه اجتماعی و نوع مصرف فرهنگی هیچگونه رابطه معناداری وجود ندارد.