عنوان نژادپرستی مذهبی: تحلیل کفتمان انتقادی اخبار رسانه های غربی پیرامون بازنمایی واکنش های مسلمانان به کاریکاتورهای شارلی ابدو (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بازنمایی مسلمانان در رسا نه های انگلیسی زبان جهان هنوز با چالش های زیادی مواجه است. کلیشه های منفی و تصاویر یک جانبه هم چنان در گفتمان این رسانه ها غالب هستند. آنها به واسطه گفتمان خود می توانند نژادپرستی را عادی و مشروع جلوه دهند و به بازتولید آن در سطح جامعه کمک کنند. پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی پدیده مشروعیت زدایی از اعتراض مسلمانان به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز مجله شارلی ابدو می پردازد. این تحقیق اخبار چهار رسانه شاخص غربی از جمله نیویورک تایمز، گاردین، واشنگتن پست و بی بی سی را در بازه زمانی 2020 تا 2024 میلادی با بهره گیری از مفاهیم مربع ایدئولوژیک و راهبردهای گفتمانی وندایک بررسی می کند. در این راستا، مؤلفه های گفتمان مدار در این گزارش های خبری شناسایی شدند و سپس هر یک از آنها با توجه به راهبرد های گفتمانی تحلیل گردیدند. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که نویسندگان این گزارش های خبری، ویژگی های مثبت خودی ها یعنی غیرمسلمانان را برجسته کرده و ویژگی های مثبت غیرخودی ها، یعنی مسلمانان را به حاشیه رانده اند. در همین راستا، برای متقاعد ساختن خوانندگان، از راهبردهای گفتمانی همچون انتخاب واژگان، ارجاع به چهره ها و نهادهای معتبر، بیان هنجارها، قربانی سازی، ارائه شواهد، اغراق، دسته بندی مفاهیم، حسن تعبیر، تلویح، دستکاری آمار و ارقام، تعمیم سازی و تمجید ملی بهره گرفته اند.Religious Racism: A Critical Discourse Analysis of Western Media News on the Representation of Muslim’s Reactions to the Charlie Hebdo Cartoons
The representation of Muslims in English-language media is still fraught with challenges. Negative stereotypes and one-sided images remain dominant. They can normalize and legitimate racism through their discourses and contribute to its reproduction at the societal level. This study with a descriptive- analytical approach, examines various ways of delegitimizing Muslim’s protests against the publication of offensive cartoons by Charlie Hebdo in the news of four western media outlets: The New York times, The Guardian, The Washington Post and BBC, from 2020 to 2024, using the concepts of VanDijk’s ideological square and discursive strategies. In this regard, the discourse components in this news report were identified and then each of them was analyzed according to the discursive strategies. The findings of this research indicate that the author of this news report highlighted the positive characteristics of insiders (non-Muslims) and marginalized the negative characteristics of non-insiders, that is, Muslims. In this regard, discursive strategies such as: lexicalization, Authority, Norm Expression, Victimization, Evidentiality, Hyperbole, Categorization, Euphemism, Implication, Irony, Number Game, Generalization, National Self-Glorification have been used to persuade the readers.







