آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۱

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش طراحی مدل سه شاخگی پیشران های ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران است. روش پژوهش: روش نمونه گیری پژوهش کیفی حاضر، گلوله برفی است. داده ها با مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل مضمون تحلیل شدند. یافته ها: پیشران های ساختاری، زمینه ای و محتوایی مضامین اصلی این پژوهش هستند. مضامین فرعی پیشران های ساختاری، عبارتند از رفع بوروکراسی دست و پاگیر، خط مشی های دانشگاهی تسهیل گر ارتباط، برند معروف و معتبر دانشگاه، اثربخشی و کارآمدی دفاتر ارتباط دانشگاه و صنعت، تناسب تقاضای صنعت و عرضه دانشگاه، بودجه پژوهشی مناسب صنعت، تعیین درست اولویت های پژوهشی صنعت، معیارهای درست انتخاب مجری، موقعیت جغرافیایی مناسب صنعت. پیشران های زمینه ای مشتمل بر نهادهای تسهیل گر، تسهیل گرهای فرهنگی و اجتماعی، خط مشی های عمومی تسهیل گر و وضعیت اقتصادی و سیاسی مناسب هستند. مضامین فرعی پیشران های محتوایی، تفاهم زبانی و فکری و همسویی دانشگاه و صنعت، اعتماد متقابل، اشتیاق به ارتباط متقابل، فرهنگ دانشگاهی تسهیل گر ارتباط هستند. نتیجه گیری: برای بهبود ارتباط دانشگاه و صنعت باید بر ایجاد پیشران های ساختاری و سپس پیشران های محتوایی تمرکز کرد.

Designing the Three-Pronged Model of University-Industry Relation Drivers in Iran

Objective: This research aims to design a three-pronged model of university-industry relation drivers in Iran. Methods: This qualitative study employed a snowball sampling method. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using thematic analysis. Results: Structural, contextual, and content-related drivers are the main themes of this research. The sub-themes of the structural drivers include eliminating cumbersome bureaucracy, university policies that facilitate communication, the university’s reputation and prestige, the effectiveness and efficiency of university-industry liaison offices, alignment between industry demand and university supply, an adequate research budget for industry needs, accurately determining industry research priorities, appropriate criteria for selecting research project executors, and a suitable geographical location for the industry. Contextual drivers include facilitating institutions, cultural and social facilitators, supportive public policies, and favorable economic and political conditions. The sub-themes of content-related drivers are linguistic and intellectual understanding, university-industry alignment, mutual trust, willingness for mutual communication, and a university culture that facilitates communication. Conclusion: To enhance university-industry relations, emphasis should first be placed on developing structural drivers, followed by content-related drivers.

تبلیغات