آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۰۶

چکیده

هدف از این تحقیق، طراحی و اعتباریابی الگوی امیدآفرینی در دانشجویان دختر از طریق مشارکت در فعالیت های فوق برنامه ورزشی بود. مشارکت کنندگان بخش کیفی پژوهش شامل مدیران ورزشی در دانشگاه ها، اساتید مدیریت ورزشی و کارشناسان فوق برنامه ورزشی دانشگاه ها و جامعه آماری در بخش کمی ﺷﺎﻣﻞ دانشجویان دختر شرکت کننده در فعالیت های ورزشی فوق برنامه دانشگاه می باشد. نمونه آماری بخش کیفی 15 نفر (نمونه گیری هدفمند) و در بخش کمی 400 نفر (نمونه گیری خوشه ای) انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها در پژوهش حاضر مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسش نامه محقق ساخته بود. به منظور تجزیه وتحلیل داده های پژوهش حاضر از نظریه داده بنیاد رویکرد استراوس و کوربین در بخش کیفی و از روش معادلات ساختاری در بخش کمی با استفاده از نرم افزار اسمارت پی. ال. اس نسخه 4 استفاده گردید. در بخش کیفی پژوهش 11 مقوله استخراج شد و در قالب ابعاد شش گانه الگوی پارادایمی جای گرفتند. در بخش کمی نیز مشخص گردید که هر شش مؤلفه اصلی پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است، بنابراین مدل پژوهش از برازش کافی برخوردار می باشد. همچنین روابط موجود در مدل پژوهش تأیید شدند (مقدار تی بیشتر از 96/1). به دلیل اینکه مشارکت در فعالیت های ورزشی فوق برنامه پیامدهای مثبت فراوانی در زمینه امیدآفرینی در دانشجویان به عنوان آینده سازان ایران دارد، توصیه می شود که تدابیر لازم باتوجه به مدل ارائه شده برای افزایش مشارکت دانشجویان دختر در فعالیت های ورزشی فوق برنامه دانشگاه با ارتقا کیفی و کیفی آن اتخاذ گردد.

creating hope in female students through participation in extracurricular sports activities at the university: A mixed study

The purpose of this study was to design and validate a model of creating hope in female students through participation in extracurricular sports activities at the university. participants in the qualitative part of the study included sports managers from universities, professors of sports management, and experts in extracurricular sports activities, while the quantitative segment consisted of female students participating in extracurricular sports at the university. The statistical sample for the qualitative section was 15 people (purposive sampling) and for the quantitative section, 400 people (cluster sampling) were selected. Data collection instruments employed in this study included a semi-structured interview and a questionnaire developed by the researcher. The grounded theory of Strauss and Corbin's approach was applied in the qualitative analysis, while the structural equation modeling approach was utilized in the quantitative analysis using Smart PLS4 software. The qualitative analysis resulted in the extraction of 11 items, which were organized into six dimensions of the paradigm model. Additionally, the quantitative analysis demonstrated that all six primary components of the research exhibited an adequate fit, indicating that the research model possesses sufficient validity. The relationships within the research model were confirmed, as evidenced by t values exceeding 1.96. Consequently, it is recommended that appropriate measures be implemented in accordance with the proposed model to enhance female student participation in extracurricular sports activities.

تبلیغات