سینمای دیاسپورا: تقابل یا تعامل فیلم ساز با هویت ملی و جهانی شدن (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
رابطه میان «هویت ملی» و «جهانی شدن» نشان دهنده تقابل بازتعریف هویت یک ملت با جریان فراگیر تعاملات جهانی است. جهانی شدن، به عنوان پدیده ای که مرزهای جغرافیایی را تضعیف می کند، بازخوانی هویت ملی را ضروری ساخته و فضای تعامل میان آنها را فراهم کرده است. سینمای دیاسپورا از طریق روایت زیست مهاجران، به تقویت تفاوت ها و بازاندیشی احساس تعلق ملی در فضای جهانی کمک می کند. پژوهش خاصی در مورد رابطه تعاملی یا تقابلی فیلم ساز با هویت ملی و جهانی شدن مشاهده نمی شود. تحقیق حاضر با هدفی کاربردی سعی در رفع خلأ علمی در این زمینه داشته و مسئله اصلی آن واکاوی رابطه تعاملی یا تقابلی فیلم ساز نسبت به هویت ملی اش در بستر جهانی شدن است. روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی به شیوه مطالعه موردی است. دو فیلم زمانی برای مستی اسب ها و لاک پشت ها هم پرواز می کنند ساخته بهمن قبادی از موارد مطلوب گزینش شده و به کمک نرم افزار (Atlas. ti)، مؤلفه های اقتصاد زیرزمینی و معیشت وار، سفر و مهاجرت، هویت قومی، تقابل فرهنگی و زبانی، هویت طبقاتی و نابرابری های اجتماعی، نقد اجتماعی مضامینی هستند که طبق یک فرایند نظام مند و پس از واکاوی ادبیات پژوهش حاصل شده، و چارچوب مفهومی را تشکیل داده اند. نتیجه نشان از آن دارد، از منظر کلی، رابطه میان «هویت ملی» و «جهانی شدن» در بستر سینمای دیاسپورا دو مفهوم در تضاد نیستند، بلکه می توانند در شرایط مناسب مکمل یکدیگر نیز باشند. جهانی شدن فرصتی برای بازخوانی هویت ملی فراهم می کند و دیاسپورا از طریق بازتاب تجربه زیسته مهاجران، به بازتعریف احساس تعلق ملی در فضای جهانی کمک می کند.Diaspora Cinema: The Conflict or Interaction of the Filmmaker with National Identity and Globalization
The relationship between “national identity” and “globalization” reflects the tension involved in the redefinition of a nation’s identity amid the sweeping current of global interactions. Globalization, as a phenomenon that weakens geographical boundaries, has made a re-examination of national identity essential and has created a space for interaction between the two. Diaspora cinema, through the narratives of migrants’ lives, helps to strengthen differences and re-examine the sense of national belonging in a global context. There is little research specifically addressing the interactive or conflicting relationship of filmmakers with national identity and globalization. The present study, with an applied objective, seeks to fill this academic gap, with its main issue being the analysis of the interactive or conflicting relationship of the filmmaker with their national identity in the context of globalization. The research method is qualitative content analysis by means of a case study. Two films by Bahman Ghobadi — “A Time for Drunken Horses” and “Turtles Can Fly” — have been selected as suitable cases, and, with the help of Atlas. ti software, such components as underground and subsistence economy, travel and immigration, ethnic identity, cultural and linguistic confrontation, class identity and social inequalities, and social critique were identified through a systematic process based on a review of literature, thus forming the conceptual framework. The findings indicate that, from a general perspective, the relationship between “national identity” and “globalization” in the context of diaspora cinema is not necessarily conflicting; rather, under suitable conditions, they may complement each other. Globalization provides an opportunity to re-examine national identity, while diaspora, through reflecting the lived experience of immigrants, contributes to the redefinition of national belonging in the global arena.








