آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۲

چکیده

| صنعت مسافرت و گردشگری نقشی اساسی در اقتصاد و جامعه جهانی دارد. از دیدگاه اقتصادی، بین گردشگری معمولی و گردشگری فرهنگی تفاوت وجود دارد. ایران به دلیل داشتن انواع میراث فرهنگی ملموس و ناملموس، پتانسیل بالایی در زمینه گردشگری فرهنگی دارد. با توجه به اهمیت گردشگری و به ویژه گردشگری فرهنگی در اقتصاد، این پژوهش به بررسی عوامل تأثیرگذار بر بازدید از جاذبه های میراث فرهنگی با تأکید بر سرمایه فرهنگی می پردازد. در این راستا عوامل اثرگذار بر بازدید، به دو بخش عوامل مربوط به طرف عرضه (امکانات و تسهیلات موجود در جاذبه های میراث فرهنگی) و عوامل مربوط به طرف تقاضا، ازجمله سرمایه فرهنگی گردشگران تفکیک شده است. منظور از سرمایه فرهنگی در این پژوهش، سرمایه فرهنگی انباشته شده درگردشگران است که با شاخص هایی نظیر سابقه بازدید، تحصیلات، درآمد و سن سنجیده می شود. روش تحقیق ترکیبی از روش توصیفی- علی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه گردشگران داخلی و از پرسشنامه محقق ساخته شده استفاده شد. بدین منظور با توجه به بزرگ بودن جامعه، 384 پرسشنامه به صورت تصادفی و مجازی بین گردشگران توزیع شده است و با استفاده از تحلیل علی رگرسیونی، داده های حاصل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون لاجیت رتبه ای نشان می دهد، متغیرهای سرمایه فرهنگی شامل سن، اشتغال و سابقه بازدید تأثیر مثبت و معنادار و متغیرهای وضعیت درآمد مربوط به خانوارهای با درآمد متوسط روبه بالا و پردرآمد دارای تأثیر منفی و معنادار هستند. همچنین از متغیرهای طرف عرضه تبلیغات، رستوران، فروشگاه های محصولات فرهنگی و کاهش میزان ازدحام بیشترین تأثیر مثبت و معنادار را دارند.

Analysis of the Impact of Cultural Capital on Visiting Cultural Heritage Attractions (Case Study: Domestic Tourists)

The travel and tourism industry plays a pivotal role in the global economy and society. From an economic point of view, there is a distinction between general tourism and cultural tourism. Due to its abundant tangible and intangible cultural heritage, Iran has significant potential for cultural tourism. Given the economic importance of tourism, particularly cultural tourism, this study examines factors influencing Visiting cultural heritage attractions, with an emphasis on cultural capital. Factors affecting visitation are categorized into supply-side (facilities available at cultural heritage attractions) and demand-side factors, including tourists’ cultural capital. Cultural capital in this study refers to the accumulated cultural capital of tourists measured by indicators such as frequent visits, education, income, and age. The research adopts a descriptive-causal methodology, targeting domestic tourists through a researcher-made questionnaire. Due to the large population, 384 questionnaires were randomly distributed online. Data were analyzed using ordinal logistic regression. The results reveal that cultural capital variables, including age, employment, and frequent visits have positive significant influence on visitation, while the variable of income status for households with high and upper-middle income class has a negative significant influence on visitation. Among supply-side variables, advertising, restaurants, cultural product stores, and reduced congestion have the most positive significant effect on cultural heritage attractions visits.

تبلیغات